Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 17-70 Macro vs Canon 18-55 350D Kit

Produkter
(logga in för att koppla)

MikoSad

Ny medlem
Kan jag räkna med en klar förbättring på de flesta punkter om jag uppgraderar min Canon 18-55 350D Kit-glugg till Sigmas nya 17-70 Macro-glugg? Är ute efter ett allroundobjektiv som är bättre och framförallt skarpare än kit-gluggen.
 
Min åsikt/uppfattning är att denna sigma är flera snäpp bättre.

En kille på dpreviews forum gjorde nyligen just denna uppgradering och skriver bland annat såhär:

"- The lens does have an impact on this. I tried the Sigma 17-70 last night and was amazed by the difference over the Canon kit lens. Not only did I get the sharper image I so desperately wanted, there is clearly more contrast with the new lens."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=18379975

Här är ytterligare en post:

"The Sigma 17-70 is proving to be very sharp with just a one stop increase and seems to stay fairly consistent moving from wide to telephoto. I did not expect it to be this good actually."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1031&message=18381480

För att klargöra lite så har han jämfört först Nikons 18-55 med Canons dito och blev då missnöjd över hur oskarpa bilderna blev med Canons 18-55. Han skaffade då Sigmas 17-70 och upplevde en stor förbättring.

17-70:n verkar inte ligga långt efter (och i vissa tester är den tom bättre) Sigma 18-50/2.8.

Men... Leta för all del reda på fler åsikter än mina. :)
 
Verkar vara en lyckad zoom för sitt pris denna sigma!

Någon som vet hur ljusstyrkan förändras över spannet? När lämnar den 2.8 & hur är ljusstyrkan vid exempelvis 50mm?

//Larsa
 
Enligt "LightRules" på pbase.com så är det:

Sigma 1770DC focal length to aperture break-down:
17-20mm 2.8
21-24mm 3.2
25-34mm 3.5
35-54mm 4.0
55-70mm 4.5

Han verkar ha koll så jag skulle tro att det är rätt.

Det finns f.ö. lite exempelbilder från Sigman och en jämförelse mot Canon 17-85 där jag hämtade infon.
http://www.pbase.com/lightrules/17701785

/Fredrik - som också är lite sugen på 17-70:n
 
Tackar för infon!

Jag har zoomar i det spannet redan men irriterar mig på att jag hela tiden måste växla mellan 19-35:an & 28-75:an, har därför funderat på nåt typ 18-50/2.8. Nu dök denna 17-70 upp för ett mycket bra pris så jag får se hur jag gör, om jag kan leva med lite lägre ljusstyrka vill säga... Det kan jag förmodligen då jag vid behov kan slänga på min 28-75/2.8 & i vidvinkelläget så är ju Sigman ljusstarkare än min nuvarande vidvinkelzoom.

Eftersom jag kapat tråden med min fråga så får jag väl ge trådskaparen lite råd också. Har ju inte testat denna Sigma men det ser ju onekligen mycket lovande ut. Canons kitzoom har jag kört en testserie med på en 300D för några år sedan & den presterade ungefär som den kostar, ganska så dåligt men dock godkänt för sitt mycket låga pris.

Kör på Sigman du, Den verkar ju vara mycket prisvärd!

//Larsa
 
Senast ändrad:
Jag har själv gjort ett enkelt test mellan Canon 18-55 Kit-gluggen och ett Canon Ef 17-40/4,0L IF USM. Det var rejäl skillnad, framförallt i skärpa. Det är åt det hållet jag vill, kommer man i närheten med Sigmat? 17-40:it är ju betydligt dyrare men Sigmat är ju nyare etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.