Annons

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Funderar på att beställa en K10D och sälja DS'en med kit 18-55. Är Sigmas 17-70 ett "värdigt" objektiv till K10D? Gillar närgränsen på 20 cm och omfånget. Men är det bra/bättre än 18-55?

Vad rekomenderar ni för produktfoto?
 
Skulle tro att Tamron-gluggen ger betydligt bättre bildkvalitet, dels för att den är kortare - mindre kompromisser och dessutom har bättre ljusstyrka i tele-området så kan man köra nerbländad ett eller två steg och ändå få samma bländare som Sigman på full öppning.

Men om man ofta fotar vidvinkel så ligger väl Sigman bra till.

Själv hade jag valt Tamron...
 
Tamron om omradet fungrar till dina produktbilder! Med Sigman kan du inte fa speciellt korta skarpedjup och i vissa omraden ar den lite mjukare.
 
För produktfoto är väl ett makro det lämpligaste? I alla fall om jag förstått det hela rätt. Men eftersom Tamron-objektivet har en bra närgräns så kanske det kan funka?
 
En mellanring och normalen gör ju att du kommer nära, men det kanske är för nära ? Det beror ju på hur små produkterna är. Jag hade en värdelös 2* converter som jag tog ur alla linser ur som jag nu avänder som mellanring, men med den så kommer man ju väldigt nära.
 
En makrolins är en vanlig lins med inbyggd (justerbar) mellanring så rent fotomässigt är det ingen större skillnad. Men skall man fota mycket makro så håller jag helt med. I mitt fall så handlar det också om vikt. Normalen skall alltid med i väskan, och en omvändningsring eller mellanring väger inte mycket.

På en av mina sydamerikaresor hade jag bara med mig en mallanformatare och en normal av viktskäl (reser lätt). Jag saknade teleobjektiv några gånger, men det hade vägt för mycket. Tyvärr ägde jag ingen konverter då, annars hade det av samma anledning som en mellanring varit en perfekt lösning.

Så absolut inget fel på ett makroobjektiv, men en mellanring gör jobbet lika bra om än lite omständligare.
 
Jepp mellanring a billighetslösningen, ingen autofokus. men det kanske finns mellanringar som ger autofokus, det borde det kunna göra. Men min hembyggda ger det definitivt inte. Skärpan ställer man med avståndet :)
 
Jag tror du ska skilja på det:

Till din nya kamera behöver du en normalzoom för allmän fotografering, som har vidvinkel. Tamron 28-75 ger ingen vidvinkel, och du har ju redan ett ljusstarkt kort tele (50/1,4). Jag kikar lite på Sigma 17-70 som "promenadobjektiv", det är skarpt, mångsidigt (zoomomfång + närgräns) och välbyggt. Nackdelen är att fokusringen snurrar med vid AF, vilket jag nog kan störa mig på. Om du inte behöver så mycket tele på din normalzoom finns ju Pentax 16-45:a eller Tamrons 17-50.

För produktfoto av mycket små prylar skulle jag börja med att testa en mellanring till normalen. Funkar inte det blir det nog till att köpa macro.

/ Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.