ANNONS
Annons

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

ziphax

Aktiv medlem
Hallå.

Ska införskaffa ett nytt objektiv. Jag har näst intill bestämt mig för
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.

Det jag undrar över vad som är den egentliga skillnaden mellan det gamla Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro och det nya Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM. Eller, nej. Egentligen undrar jag inte över skillnaden, utan om det nya är såpass mycket bättre att det är värt ca 1000 kronor mer.

Tacksam för svar!

Hallå.

Ska införskaffa ett nytt objektiv. Jag har näst intill bestämt mig för
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM.

Det jag undrar över vad som är den egentliga skillnaden mellan det gamla Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro och det nya Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM. Eller, nej. Egentligen undrar jag inte över skillnaden, utan om det nya är såpass mycket bättre att det är värt ca 1000 kronor mer.

Tacksam för svar!

OS är skillnaden. Stabilisering. Värd mycket, du kan fota handhållen även med 1/10 s, medan med den gamla bör du använda 1/100 s.

Från Cyber:
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM till Nikon Vald till bästa objektiv (insteg) enligt TIPA 2010 4 190 kr
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM IF Macro till Nikon. Med HSM AF-motor till Nikon 3 345 kr
Snabbtestad!
Det ser riktigt lovande ut. Skarp redan på största öppning över hela bilden på samtliga brännvidder. Bäst skärpa och kontrast får man vid f/5,6. Vinjetterar lite på f/2,8 i 17mm läget men är försumbart redan vid f/4. Inte helt befriad från kromatisk aberration, men knappast något som stör för normal användning på hobby nivå.

Stabiliseringen hjälper upp till ca 4 steg längre slutartider än normalt. Innerfokusering gör att frontlinsen inte roterar, en fördel vid användning av bl.a. pol-filter. Objektivet växer vid zoomning.

Optiken känns välbyggd, zoomringen går lagomt trögt och ger en gedigen känsla. Men fokusringen däremot går lite för lätt vid manuell fokuseringen för min smak. Den har en låsknapp för att zoomen inte ska glida vid transport, men den känns lite överflödig eftersom ringen går så pass trögt. HSM står för tyst och relativt snabb autofokusmotor.

Slutsats
Ett mycket bra köp, rekommenderas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar