Annons

Sigma 17-50 eller 17-70mm eller Tamron 17-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabblarn

Aktiv medlem
Jag håller på bli galen. Överallt står det olika om alla. Idag var jag och kände på Sigma 17-70 med bildstabb och Tamron 17-50 med bildstabb. Vad jag läst så är Tamrons 17-50 utanbildstabb bättre. Sigman 17-70 kändes riktigt bra på flera sätt medans Tamron kändes klumpigare och jobbigare hantera. Jag ska både fota och filma och då kanske Sigmas 17-50 OS HSM är det ultimata? Men även den dyraste av dom? Förstår inte hur Sigmas 17-50 kan vara så mycket dyrare än Tamrons.

Vad har ni för erfarenheter av dessa. Enligt cyberphoto känns Tamron 17-50 utan stabilisator skarpare samt Sigmas 17-50 med stabb.

Sigmas 17-70 har sämst bländare men större zoom.

Vad vet ni? :)
 
Senast ändrad:
Jag håller på bli galen. Överallt står det olika om alla. Idag var jag och kände på Sigma 17-70 med bildstabb och Tamron 17-50 med bildstabb. Vad jag läst så är Tamrons 17-50 utanbildstabb bättre. Sigman 17-70 kändes riktigt bra på flera sätt medans Tamron kändes klumpigare och jobbigare hantera. Jag ska både fota och filma och då kanske Sigmas 17-50 OS HSM är det ultimata? Men även den dyraste av dom? Förstår inte hur Sigmas 17-50 kan vara så mycket dyrare än Tamrons.

Vad har ni för erfarenheter av dessa. Enligt cyberphoto känns Tamron 17-50 utan stabilisator skarpare samt Sigmas 17-50 med stabb.

Sigmas 17-70 har sämst bländare men större zoom.

Vad vet ni? :)

Jag har den äldre modellen av Sigmas 17-70 utan OS. Har den till 7d och är mkt nöjd med skärpan. Det jag gillar bäst är närgränsen som är snudd på makro. Faktum är att det enda jag skulle byta med är just nya versionen med OS. Den har lite sämre närgräns men är trots allt näst bäst där och kan ta mycket bra närbilder.
 
Kolla in 17-70, men varning för manuella fokusen

Jag har Sigma 17-50 OS. Är nöjd med detta, bra färger och kontrast. Skärpan är toppen vid ett par stegs nedbländning, men 2.8 är definitivt användbart. Är mindre förtjust i fokusringen. Den sitter dumt till och det är inte många grader mellan ytterlägena. Jag filmar inte själv, men antar att detta kan vara en klar nackdel för dig.

Sigma 17-70 OS har jag inte provat, men tycker ändå den verkar intressant. Ytterligare lite större brännvidd i kombination med bra närgräns kan vara mycket användbart. Bländaren skiljer ju bara ett steg och vid de brännvidder som jag använder inomhus för att fota på kalas och sånt, så är nog skillnaden i bländare av liten praktisk betydelse. Fokusringen verkar dock vara densamma som på 17-50.

Jag har provat Tamron med OS, men den föll bort pga skärpan i kanterna och att autofokusen väsnades lite mer. Dock tyckte jag att den kändes robust i sin konstruktion.

Mitt tips är att kolla in 17-70, men att utvärdera om fokusringen är ett problem. Priset är ytterligare ett argument. När jag läser detta undrar jag hur jag tänkte när jag köpte min 17-50 ;) Bilderna är dock toppen.
 
Någon som testat filma med 17-70mm OS????

Jag är rätt sugen på 17-70 då den känns mer allround med närgränsen och brännvidden. Men jag undrar om någon har testat filma med detta objektiv till Canon 7D eller liknande? Jag har inte tänkt zooma under inspelning och det skulle praktiskt inte funka då den ändrar bländare när du zoomar vilket inte Tamronen gör då den har fast 2,8.

Sedan undrar jag om någon känner till detta gällande fokusringen, om det är svårt att snyggt kunna fokusera manuellt från suddig ofokuserad bild till skarp och tvärtom? Att det är lätt att vrida och ändra fokusen manuellt utan skaka till kameran förmycket? Sedan om någon har testat filma med 17-70 och har bildstabiliseringen igång och om det då hjälpt dig få mindre skakiga bilder när du filmat handhållet. För det jag undrar är om objektivet skakar till när den aktiverar bildstabilatorn och då skakar till filmen lite?
 
Jag har varit skitnöjd med mitt Sigma 17-70, omfånget är topp och skärpan riktigt schysst för det priset. Jag har dock aldrig filmat med det. Hojta om du vill köpa mitt, jag har bytt till fullformat så det passar tyvärr inte längre!
 
Yes

Jag är rätt sugen på 17-70 då den känns mer allround med närgränsen och brännvidden. Men jag undrar om någon har testat filma med detta objektiv till Canon 7D eller liknande? Jag har inte tänkt zooma under inspelning och det skulle praktiskt inte funka då den ändrar bländare när du zoomar vilket inte Tamronen gör då den har fast 2,8.

Sedan undrar jag om någon känner till detta gällande fokusringen, om det är svårt att snyggt kunna fokusera manuellt från suddig ofokuserad bild till skarp och tvärtom? Att det är lätt att vrida och ändra fokusen manuellt utan skaka till kameran förmycket? Sedan om någon har testat filma med 17-70 och har bildstabiliseringen igång och om det då hjälpt dig få mindre skakiga bilder när du filmat handhållet. För det jag undrar är om objektivet skakar till när den aktiverar bildstabilatorn och då skakar till filmen lite?

Använder 17-70 (som för övrigt har samma ljusstyrka vid vidvinkel som de andra - på tal om att använda inomhus) tillsammans med 7D och 600D vid videofilming. Bildstabben fungerar otroligt bra vid frihandsfilmining kan jag säga efter att ha fotat ungarná i pulkabacken i skolan i vintras! Nästan som att använda rigg! (som jag föreställer mig att det blir då jag inte har någon sådan). Med vidvinkel och bildstab har jag haft svårt att få annat än mjuka rörelser och stadiga bilder. Skärpan är förstås i absolut toppklass! Tänk på att häftiga kamerarörelser kan ge konstiga "hopp" då man använder IS (eller OS som det heter på sigmaspråk).

när man filmar använder man väl alltid M och sätter slutartiden till 1/50 (vid HD) Bländaren blir då i 99 fall av hundra mer än 4 (oftast i de övre regionerna) så du behöver inte vara rädd att bländaren ändras. Har du ställt in bl.11 så är det bl. 11 även när du zoomar!!! Kameran klarar att filma HD upp till åtminstone 800 ISO utan att man ser tillstymmelse till brus. Lätt brus vid 1600-3200 ISO vid filmining men det tänker man inte på om man inte sitter 1m framför duken och kikar på Projektorns bild. På en vanlig tv, flera meter ifrån, så kan du luta dig tillbaka och inte bekymra dig för brus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.