Annons

Sigma 15mm f/2.8 Fish-Eye +D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Jonasson

Medlem
Hejsan jag har lite funderingar ang Sigmas 15mm Fish-Eye, funkar detta utan värdens vinjettering på D70? Någon som har obeskurna bilder med denna uppsättning som ni kan visa här..? Jag är himla nyfiken på ett fish men tycker nikons 10,5mm är lite för extremt så kanske Sigmas 15mm är ok?

Bilder och info i mängder tack ;)

Mvh Jonas - Väntar med spänning

Jag har använt Sigma 15mm 2,8 till min förra D100, och då går det lika bra till D70, den vinjetterade inte mycket. Den enda bilden jag hittade är den här, men tyvärr syns det inte mycket på grund av växtligheten i hörnen.

/Leif

Bilagor

• sigma2.jpg
    sigma2.jpg
    48.8 KB · Visningar: 282
Jag äger både Sigma 15mm f/2.8 fisheye och Nikon D70, de fungerar perfekt ihop.

Bilderna kommer ut med relativt lite förvrängning ifall du fotograferar så horisonten / objektet blir i mitten på bilden, ifall du tar bilden så att horisonten ligger te.x. riktigt vid nedre kanten, blir det stor förvränging.

Fisheye effekten är lätt att fixa till en viss mån via te.x PTLens som Photoshop plugin.

Exempel:

http://album.photo-lehtinen.com/albums/userpics/10001/DSC_8267_.jpg

http://album.photo-lehtinen.com/albums/userpics/10001/DSC_7047.jpg

Jag äger oxå sigmas 15mm f/2.8 fisheye o nikon D70.

För mig har den fungerat perfekt, härlig närgräns på ca 5cm från frontlinsen! :D Går att få med riktigt mkt av omgivningen med andra ord!

Rätt använd så går den faktiskt bra att använda som nödfallsvidvinkel, och går du riktigt nära objektet så blir det en hyfsad fisheyeeffekt, dock långt ifrån lika kraftig som på tex nikons 10,5mm fisheye, detta då sigmat ju som bekant motsvarar ca 23mm fisheye...!

Skärpan på 2.8 är riktigt bra tycker jag, själfallet är den en aaning oskarp ut mot kanterna, men wtf, det är ju en fisheye...

Vinjetteringen är då inget jag märkt direkt, inte så det stör iallafall!

Har tyvärr ingen bild o lägga upp här, men i mitt album så är "Hemåt" o "Madrugada" tagna med sigmat, vill du ha fullstora bilder så är det bara o maila :)

Mvh johan

Klart det duger, men det känns lite för extremt.. Men vill du inte ha tillbax det så är det helt ok ;)

Så Schlyter skjuter Sigma!? :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto