Annons

Sigma 150mm, bländare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Köpte ett Sigma 150mm Macro F 2.8
Ska bländartalet variera beroende på hur fokuseringen ligger ?
Har jag oändlig på objektivet är bländare 2.8, men när det är närgräns så är det 6.

Läste lite svagt att det ska gå och få minimal bländare även om objektivet är på närgräns..

Stämmer det ?

Köpte ett Sigma 150mm Macro F 2.8
Ska bländartalet variera beroende på hur fokuseringen ligger ?
Har jag oändlig på objektivet är bländare 2.8, men när det är närgräns så är det 6.

Läste lite svagt att det ska gå och få minimal bländare även om objektivet är på närgräns..

Stämmer det ?

Bländaren har inget med fokusering att göra, exponeringsmässigt. Det är klart du kan använda största till minsta bländare på vilket avstånd du vill. Förstår inte riktigt vad du menar. Om jag gissar, ställ om kameran till bländarpriotet. Möjligen har du slutarprioritet inställd så den ställer bländaren efter exponeringsmätningen, vilket kan variera ganska mkt när du stoppar ner kameran i en mörk buske och fyller sökarbilden med något litet som ligger i skugga.

Jo, bländaren beror visst av fokuseringsavståndet. Vid stort utdrag (kort fokuseringsavstånd) minskar ljusstyrkan jämfört med fokusering på långt håll eftersom objektivet belyser en större yta än vid fokusering på långt håll.

Canon bryr sig inte om detta, de visar hela tiden det nominella bländarvärdet. Nikon visar istället det effektiva bländarvärdet. Pröva att mäta ljuset mot en och samma yta med minimalt resp. maximalt utdrag på ett makroobjektiv så kommer du se att exponeringen varierar med utdraget.

Jo, bländaren beror visst av fokuseringsavståndet. Vid stort utdrag (kort fokuseringsavstånd) minskar ljusstyrkan jämfört med fokusering på långt håll eftersom objektivet belyser en större yta än vid fokusering på långt håll.

Canon bryr sig inte om detta, de visar hela tiden det nominella bländarvärdet. Nikon visar istället det effektiva bländarvärdet. Pröva att mäta ljuset mot en och samma yta med minimalt resp. maximalt utdrag på ett makroobjektiv så kommer du se att exponeringen varierar med utdraget.

Och detta har nån praktisk innebörd att känna till, som flera steg? Jag har aldrig märkt nån skillnad.

Och detta har nån praktisk innebörd att känna till, som flera steg? Jag har aldrig märkt nån skillnad.
vid skala 1:2 så tappar man ca ett bländarsteg och vid skala 1:1 unfefär två steg. vissa kameramodeller visar inte den ljusförlusten så därför luras en del och tror att enbart vissa objektiv förlorar ljusstyrka men regeln gäller all optik. det är alltså i första hand avbildningsskalan och inte focuseringsavståndet som är avgörande. det går dock lite hand i hand men varierar något beroende på objektivets brännvidd.

vid skala 1:2 så tappar man ca ett bländarsteg och vid skala 1:1 unfefär två steg. vissa kameramodeller visar inte den ljusförlusten så därför luras en del och tror att enbart vissa objektiv förlorar ljusstyrka men regeln gäller all optik. det är alltså i första hand avbildningsskalan och inte focuseringsavståndet som är avgörande. det går dock lite hand i hand men varierar något beroende på objektivets brännvidd.

Ja det förklarar ju varför seriösa makrofotografers kameror ser ut som satelliter från yttre rymden med blixtar och grejer på.

Ja ok. Så då får man längre slutartider ju större förstoringsgrad man har.. Det var högst olyckligt tycker jag.

Ja verkligheten är brutal :)
Men kameran visar väl vad man får för slutartid så man är ju inte helt bortlurad av någon lömsk naturlag.

Obs det här var en nyhet för mig också till helt nyligen

Ja det förklarar ju varför seriösa makrofotografers kameror ser ut som satelliter från yttre rymden med blixtar och grejer på.
Stämmer bra det. Man behöver ofta bländare 10 för att uppnå önskat skärpedjup vid ex insektsfotografering, och då skadar det inte med en extra belysningskälla. Sigma och Soligor tror jag har rätt prisvärda alternativ i form av ringblixtar. Tror de består av fyra st blixtrör som kan sättas på och stängas av var för sig. Har aldrig testat de själv men tycker faktiskt att Nikons och Canons värstingar (580 EX II, SB 28, 29) fixar närbildsfoto riktigt bra eftersom de kan vinklas neråt. Viktigt dock att man tar av motljusskydd på objektivet, annars skuggar det motivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar