ANNONS
Annons

Sigma 150/2,8 makro + kenko 2x konv. Problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag sålde min Kenko 2x konverter till en kille här på fotosidan. Jag har använt den tillsammans med mitt Canon 70-200/2,8 objektiv och det har fungerat finfint. När han har fått konvertern och testar den med sin Sigma 150/2,8 macro så klagar han på att AF:en inte fungerar.

Kan det vara så att prylarna inte lirar så bra ihop eller tror ni min konveter har gått sönder på posten?

Tacksam för hjälp.

- Johan

Hej.

Kollar man på Sigmas hemsida så finns inte det macrot med bland de objektiv som funkar ihop med teleconverters på Canon EF.

Nu är det ju med Sigmas egna teleconverters,men funkar inte deras egna så funkar ju nog inte någon annan heller.Så att inte autofokusen funkar är nog inte så konstigt.

Inte ens med Sigmas egen 2X skall AF fungera med det makrot (enligt Sigmas egen spec). AF funkar bara (med Sigmas?) 1.4X:

"APO Tele-Converter EX (optional)

It is also possible to use this lens with Sigma 1.4x EX and 2x EX APO Tele-Converter. When this lens is used with the 1.4x EX or 2x EX Apo Tele Converters (optional), it becomes a 210mm F4 AF tele-macro lens or a 300mm F5.6 MF tele-macro lens respectively."

MF = Manual Focus.

Som jag ser det är det något köparen borde ha koll på - inte säljaren.

Tackar för hjälpen. Man vill ju inte känna att man har "blåst" någon.

Det man inte kan få hjälp med här beträffande kamror är nog inte värt att veta! ;).

- Johan

mr_rockster skrev:
Tackar för hjälpen. Man vill ju inte känna att man har "blåst" någon.
Bara om han frågade: "Kommer den här att funka med mitt objektiv?" och du svarade "Javisst!". Är du lagd åt det empatiska hållet kan du ju låta köpet gå tillbaka mot att han betalar frakten, dvs som ett företag skulle gjort.

/Pontus

Vi fick i alla fall fram den viktiga informationen att Kenkos konverter funkar med Sigmas 150/2.8 makro :) I andra trådar spekuleras det ibland vilt om detta och snarlika kompabilitetsproblem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar