Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150 2.8 macro med frusen bländare...

Produkter
(logga in för att koppla)

dr_xemacs

Medlem
Hej! Var ute idag och frös ner macrot så att bländaren började kajka. Kameran (Canon EOS 50D) påstod att det var smutsiga kontakter. När jag kom in i värmen igen upphörde problemet efter att det tinat upp lite. Frågan är vad som hänt... Tryckte in manuell nedbländningsknapp och vred på bländaren så jag kunde se lamellerna jobba genom objektivöppningen och så länge jag skötte det manuellt funkade de som de skulle, men med max eller nästan max bländare tryckte jag på nedbländarknappen och då rasslade det i bländaren och den fastnade i mellanläge. Rasslet upphörde när jag kom in och allt tinat.

Har någon upplevt samma sak och hittat en lösning?

:) Lasse

Då olika material krymper olika mycket i kyla så finns det risk att finmekanik börjar kärva vid låga temperaturer. Oftast så garanterar inte tillverkarna funktion under 0 grader, vet inte vad Sigma specificerat sina objektiv till.

Tror tyvärr inte det finns någon bra lösning på problemet, kanska ha med sig sådan där "värmekudde" man kan aktivera och slänga in i sin ryggsäck där man förvarar kameran för att hålla objektivet över 0 grader. Vet dock inte om detta kanske i sin tur kan skapa problem med kondens och liknande.

Då olika material krymper olika mycket ....

Hej! Tack för bra svar! Jag tror att jag kör med objektivet innanför jackan om problemet dyker upp igen... Så hemskt kallt var det inte egentligen - det förvånade mig att problemet uppstod alls - har aldrig haft problem med den gluggen förr... Jaja. Tack ändå!

:) Lasse

ANNONS