Annons

Sigma 120-400 f/4.5-5.6 OS HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_Wa

Aktiv medlem
Tänkte höra om det finns några tester på detta objektiv? Man är lite små sugen på det, kostar ju bara ca 6200kr på cyber, för det priset får man ju lååångt zoom omfång HSM och OS.

Vad tror ni om detta objektiv?
 
Verkar ju korkat när du kan få en Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM för futtiga 17000 kronor hos Scandinavian Photo och för 9000 plus skatt hos B&H Photo Video.

Du ligger ju inte alls så knöligt på madrassen sen.
 
Simon_Wa skrev:
Vad tror ni om detta objektiv?
Med tanke på hur lite man får betala för så mycket objektiv kan man ju misstänka att det kanske inte är den allra skarpaste zoomen i sin kategori. Men det ska bli spännande att se när det börjar komma ut på marknaden och några test dyker upp!
 
apersson850 skrev:
Verkar ju korkat när du kan få en Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM för futtiga 17000 kronor hos Scandinavian Photo och för 9000 plus skatt hos B&H Photo Video.

Du ligger ju inte alls så knöligt på madrassen sen.

Fjuttiga 17000? Med tanke på att jag är 15 år och inte har något jobb så skulle inte jag säga fjuttiga 17 000. Menmen...
 
Det finns en hel del intressanta diskussioner angående dessa två nya Sigma objektiv på engelskspråkiga forum. Verkar vara rätt dött häromkring. Mycket (nästan allt) är spekulationer än så länge men det borde börja komma in några tester denna månad om vi har tur. Jag är själv sugen på ett tele och då är det 170-500mm som jag suktar efter. Vill dock vänta för att se vilken IQ den kommer att leverera, men folk som är mer insatta tror att den kommer vara bättre än ”Bigmat”
 
Simon_Wa skrev:
Fjuttiga 17000? Med tanke på att jag är 15 år och inte har något jobb så skulle inte jag säga fjuttiga 17 000. Menmen...
Det blir att plocka jordgubbar i sommar. Sigman är klart intressant till det priset. Men vänta in testresultaten, är mitt råd.
 
Ja till det priset är det klart intressant, jag tycker att skärpan borde räcka till mig som amatör fotograf som inte ser någon större skillnad på canons L och EF objektiv :p
 
Simon_Wa skrev:
ingen fara, men har inte 150-500 väldigt hög bländare 5.6-6.3 eller något?

Det beror på hur man ser det... det är samma som Bigmat och det gamla 170-500mm. för det priset tycker inte jag att bländaren är för hög. OS kommer ju tydligen också vara bättre än sigmas gamla på 80-400, men som sagt det är bara att vänta tills det börjar dyka upp lite tester på nätet.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=467573&page=5

Det är några där som förbeställt både 120-400 & 150-500, så det är bara att sitta och vänta.
 
Simon_Wa skrev:
ingen fara, men har inte 150-500 väldigt hög bländare 5.6-6.3 eller något?

Om du tycker att det är "väldigt hög bländare" för 500mm kommer du att få betala väldigt mycket pengar för det 500mm-objektiv du vill ha. Blir nog mer än en sommar i jordgubbslandet..

Jag tror att 150-500 med OS kan bli ett riktigt spännande objektiv!

Per
 
Håller med dig Per, 150-500 OS känns som ett spännande inslag, bara hålla tummarna att IQ håller hög standrad.
 
apersson850 skrev:
Verkar ju korkat när du kan få en Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM för futtiga 17000 kronor hos Scandinavian Photo och för 9000 plus skatt hos B&H Photo Video.

Du ligger ju inte alls så knöligt på madrassen sen.

Hahaha, hittade denna tråd av en slump. Så du vill liksom inte riktigt acceptera att kostnaden faktiskt kan vara avgörande för vissa?
"Så du är ute efter ett objektiv för 6 000 kr? Du måste ju vara dum i huvudet! Du kan ju få ett bättre för 17 000 kronor!" Hahaha
 
Den sista meningen var avsedd att visa ironin i det hela.
Det första stycket visade på att det finns alternativ. Inte vet jag om det finns en rik moster i släkten, som kanske gärna delar med sig för den goda sakens skull?
 
apersson850 skrev:
Inte vet jag om det finns en rik moster i släkten, som kanske gärna delar med sig för den goda sakens skull?

Det kan du ju gärna inte utgå från när du kommer med dina inköpstips. Bra tips annars! :)
Det är ju helt grymt att han har ett så stort intresse att han har lust och möjlighet att lägga så mycket som han föreslog på ett nytt objektiv. Det ger honom möjlighet att utveckla sitt fotograferande, och då känns det lite kontraproduktivt att kalla det korkat att inte köpa ett objektiv som är mer än dubbelt så dyrt.
 
Ett bra alternativ som visserligen saknar bildstabilisering är Tokinas 80-400 4,5-5,6. Den är liten och i sammanhanget en lättviktare. De recensioner jag läst har varit positiva. Den ligger runt 6000 kr ny. Man bör väl dock handla den nya då den producerats i flera omgångar. Tror det är nummer tre som finns i butikerna just nu. Jag var nära att själv köpa en sådan, men valde i slutändan det dyrare 400 5,6. En 400 5,6 kan fås begagnad för under 9000 kr i absolut toppskick. Ingen IS på den heller men af är väldigt snabb vilket, troligtvis betydligt rappare än på de andra alternativen.

Kan nämna att i en tråd om detta objektiv som jag startade så erbjöds jag av en annan medlem att köpa hans glugg som var av senaste modell för ca 4000-4500 kr.
 
Senast ändrad:
Per skrev:
Om du tycker att det är "väldigt hög bländare" för 500mm kommer du att få betala väldigt mycket pengar för det 500mm-objektiv du vill ha. Blir nog mer än en sommar i jordgubbslandet..

Jag tror att 150-500 med OS kan bli ett riktigt spännande objektiv!

Per

Visst är det inte så farligt till det priset, då man kommer använda det objektivet så är det väll fågelskådning och då brukar det vel vara dagsljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.