Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-300/2,8 DG OS HSM S ("Sport")

Produkter
(logga in för att koppla)

Laesk

Aktiv medlem
Nu finns äntligen detta objektiv att få tag på i Sverige. Löp å köp å berätta om de är nått att ha :)

Bara skärpan blir grym å AF-en snabb som blixten kan de ge Nikon o Canon en konkurrent.
 
Har köp denna för 2 veckor sedan på Kameradoktorn.

Att den kan ge Canon och Nikon en match är ju inte svårt i detta segment då det inte finns något i deras sortiment som liknar denna.

Jag tycker det hittills är en trevlig bekantskap. Väntar på USB-dock.

Min tidigare erfarenhet är Nikon AF-S 300/2.8 VRI och skärpan är likvärdig. AF nära lika snabb. Tycker den hittils motsvarat min förväntningarna och då är jag alltid skeptisk när det kommer till Sigma.

Ett bra köp helt enkelt.
 
Kul att höra!

Jo de är ju sant, varken nikon eller canon har något liknande, men syftade mest på deras 300/2,8.. Personligen köpte jag (beg) 120-300/2,8 OS (inte S) främst för att använda de på 300mm eller mer med extender. Å jag är grymt impad över skärpan på 2,8 samt skärpan på 600mm på F6,3 .. ändå har jag haft Canon 300/2,8 IS och 400/2,8 IS tidigare.
 
Å jag är grymt impad över skärpan på 2,8 samt skärpan på 600mm på F6,3 .. ändå har jag haft Canon 300/2,8 IS och 400/2,8 IS tidigare.

Fungerar bra med en 2x telekonverterare med andra ord? Det låter lovande. En 240-600mm f/5,6 tror jag är ett bättre komplement till min Nikon 70-300 än vad Sigma 150-500 är.
 
Kan den verkligen mäta sig med kantskärpa och verkligt brännvidd?

Svar: NEJ, det kan den givetvis inte, jag har precis beställt ett Nikon 300mm f2.8 VRII och det är betydligt skarpare sen framförallt så är autofocusen ljusår snabbare och mer exakt.

jag har precis kommit från ett Sigma 120-300 2.8 OS (dvs inte S versionen men den optiskt likadana)

OBS, för den delen säger jag inte att det är oskarpt, tvärtom. För att vara en zoom är det riktigt skarpt.
Jag var väldigt nöjd med skärpan på mitt och jag körde 90% med sigmas 2x konverter på.
det som fick mig att byta var Af hastigheten och exaktheten.

jag testade AF accuracy med Reikan Focal och den vandrade en hel del över skalan. (tyvärr)


Citat från Lensrental.com:

What we have here is a very unique lens: there is no other f/2.8 zoom in this focal length. No one even tries. It is THE only choice if you need a 300mm f/2.8 lens but want to be able to zoom out. So that’s your choice: 120-300 f/2.8 zoom or 300/f2.8 prime. To make the choice easier, the Sigma 120-300 is quite a bit less expensive than the 300 f/2.8 Nikon prime and not very much larger.
The Sigma zoom isn’t quite as sharp in the center as the Nikon 300 (you won’t tell the difference in a 5 X7 print or an online jpg, but you might in an 8 X 10 print and certainly would in something larger). It’s definitely softer in the corners, but that’s usually not what you’re worried about with a telephoto lens.
Nearly as sharp, same aperture, it zooms, and all that at a lower price. That’s a tough formula to beat, but there’s always a catch. You will find the Sigma doesn’t autofocus as quickly or as accurately as the Nikon 300 prime, especially in low light. If you expect it to, you will be disappointed. You’ll still get plenty of keepers, but you’ll also have more out of focus shots.
This lens also has a pretty high electrical failure rate. That failure may occur after shipping so you need to get this one a day early to test it out if it’s a critical shoot. And you might not want to take this on African safari as your only telephoto lens. Finally, if you have an older camera (read that as 2 years or more) we can’t predict whether it will autofocus with this lens – you should check the various online forums to see.

all in all, samma som jag har kommit fram till ungefär. (jag fick skicka in mitt objektiv på rep också, på min var det fokustuben som var ordentligt sliten efter 1!!!år)
 
Af

Men hur snabb är AF med 2x? Finns det fokusomkopplare med en lite längre närgräns? Hur lång tid tar det för AF att gå från den längre närgränsen till oändlighet och tillbaka till närgränsen (med och utan 2x)? Kollas lätt genom att först fokusera på närgränsen och sedan tar man tiden genom att rikta mot ett föremål som är för nära. Ger en god indikation på hur objektivet uppför sig vid t.ex. flygande fågel där fokus ibland missats och AF får gå ett extra varv. Själv skulle jag aldrig köpa ett längre tele som var för långsam på denna punkten.
 
Men hur snabb är AF med 2x? Finns det fokusomkopplare med en lite längre närgräns? Hur lång tid tar det för AF att gå från den längre närgränsen till oändlighet och tillbaka till närgränsen (med och utan 2x)? Kollas lätt genom att först fokusera på närgränsen och sedan tar man tiden genom att rikta mot ett föremål som är för nära. Ger en god indikation på hur objektivet uppför sig vid t.ex. flygande fågel där fokus ibland missats och AF får gå ett extra varv. Själv skulle jag aldrig köpa ett längre tele som var för långsam på denna punkten.

Nya S versionen ska vara snabbare än den "gamla" OS versionen, med 2x konverter så blir den faktiskt inte så mycket långsammare men märkbart i varje fall.
även där så på nya S versionen finns det möjlighet till justering av närgräns via omkopplare (även via USB dock) men med focus limitern så tror jag nya S versionen kommer funka mycket bättre.

det är på grund av din sista mening som jag har investerat i ett nytt nikon 300mm 2.8.
Mitt sigma hann tyvärr inte med.
 
Frågan

Frågan är ju hur mycket långsammare den är (jämfört med fast 300/400). Snabbestade precis 400/5,6 med 1,4x vilket borde ge samma brännvid eftersom zoomen inte är riktigt 300 mm. Med Kenko 1,4 gick den från långa närgränsen till oändligt och tillbaka på klart under en sekund medan original 1,4 III tog ca 1,5 sekunder. Vid korta närgränsen blev tiden lite drygt hälften med bägge kombos. I fält upplever man detta långsamt med en del missade bilder som följd.
 
Ser ut att vara ett intressant objektiv detta.
Men frågan är ju om det verkligen kommer upp i 300mm,, eller ens i närheten av 290mm.
Jämför man prisbilderna mot Canon och Nikons motsvarigheter så drar Sigmat längsta strået.

För egen del så skulle objektivet till 99% hänga på 300mm så jag håller mig till fasta objektiv.

Hade gärna fingrat lite på ett sånt Sigma.. kanske faller man pladask, inte minst nu som man har familj och användningsområdet därigenom har vidgats betydligt ;)
/N
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.