ANNONS
Annons

Sigma 100-300mm f/4 EX DG IF HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

bramhult

Avslutat medlemskap
Jag har fått ett tips om att detta ska vara ett bra objektiv, även tillsammans med en konverter 1,4x ska det hålla måttet. Det ska användas ihop med en K10D.
Jag hittar ingen tråd där detta objektiv diskuteras.
Objektivet kostar ca $1100 i USA vilket är ca 4000 kr billigare än i Sverige.
Finns det någon med erfarenhet eller som sett en test av objektivet och som kan komma med ett råd till vägledning om jag ska köpa objektivet inkl konverter eller ej när jag reser till USA om drygt 2 månader. Objektivet ska komplettera bef SMC DA 50-200mm-objektiv. Det ska användas bl a till att fotografera fåglar på "hobbynivå".

Jag har ägt denna glugg och kan intyga att det är skarpt. Af är också snabb. Ser man till olika tester så rankas gluggen mycket högt. I tidningen foto fick den ett av de högsta mtf som mätts upp bland telezoomar. I praktiken tror jag den är likvärdig de bättre 70/80-200 2,8 som härjar ute på marknaden. Tror inte du kommer ångra dig.

Jag har själv kollat in detta i väntan på Pentax 300mm/f4 som kommer i höst.
Lite synd att det kostar lika mycket för Pentax även utan HSM. Vet ni förresten om HSM:en kommer att funka för exv K10:an framöver?

HSM tekniken finns inte i objektivet för Pentax fattning och Sigma har ej lämnat någon information än huruvida detta objektiv kommer som HSM för Pentax fattning eller inte.

En skillnad mellan Pentax lösning och Sigmas, är att Pentax har dubbla autofokussystem i sina objektiv, medan Sigma endast har ett. Detta gör att marknaden för Pentax SDM objektiv är betydligt större än vad det kan bli för en Pentax variant av Sigmas HSM objektiv.

Hälsar
R

Efter Pauls svar tyckte jag att objektivet förmodligen är tillräckligt bra. Men med de 2 senare synpunkterna börjar jag tveka. Dubbla autofokus och HSM låter bra.
Roland, har du någon känsla för var priset kan hamna och när leveranser påbörjas?

Roland Mabo skrev:
HSM tekniken finns inte i objektivet för Pentax fattning och Sigma har ej lämnat någon information än huruvida detta objektiv kommer som HSM för Pentax fattning eller inte.

En skillnad mellan Pentax lösning och Sigmas, är att Pentax har dubbla autofokussystem i sina objektiv, medan Sigma endast har ett. Detta gör att marknaden för Pentax SDM objektiv är betydligt större än vad det kan bli för en Pentax variant av Sigmas HSM objektiv.

Hälsar
R
OK, visste inte det. En teleglugg utan tyst motor, nej tack för min del. Satsa på Pentax om inte Sigma uppgraderar till HSM även till Pentax.

Först och främst kan jag efter lång erfarenhet med Sigma 100-300/4 EX säga att det är ett mycket bra objektiv. Skarpt och renderar mycket bra färger, kontrast och oskärpa (bokeh).
Jag har en Soligor 1,4X PRO Digital AF till mitt Sigma 100-300/4 EX och det funkar klockrent. Men det är till Konica/Minolta (Minolta, Sony). Det kan vara så att HSM-versionerna inte lirar med den konvertern. Konvertern är hur som helst riktigt skarp och skärpeförlusten är minimal och knappt märkbar.

Jag kom precis hem från Runde i Norge och där var brännvidderna 100-300mm optimalt. Det var vid vissa tillfällen som 1,4x åkte på. Jag hade en Sigma 2X koverter med men den har en tendens att jaga i AF vid taskigt ljus.

mvh/Ove

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar