Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 100-300 f4.5-6.7 DL som verkar glappa?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hej!
Min andra fråga på kort här nu, hoppas det inte är för frekvent återkommande :))

Var just och hämtade ett Sigma 100-300 f4.5-6.7 DL, och ni som läst mitt tidigare inlägg vet att jag är totalamatör, aldrig tittat på en systemkamera förr.
Det jag reagerade över var att biten alldeles längst fram på objektivet verkade glappa lite mot den andra biten. Väldigt väldigt lite, men ändå ett glapp.. och om man tar och skakar objektivet långsamt så hör man ett litet *gluck*

Känns otroligt B, och även om Sigma kanske inte är det bästa objektivet direkt så tycker jag inte att det borde känns så B, när det trots allt kostar några tusen..

Har pratat med försäljaren, och ska dit efter jobbet idag.. så ska han kolla på det.

Men då känns det ju faktiskt som att risken kan vara överhängande att han lurar mig för att han inte orkar hålla på med returer osv osv.. genom att bara säga att det är helt normalt..

Vad tror ni?

De flesta såna där billiga zoomar glappar rätt rejält i främsta delen. Inte bara Sigmor och liknande, det gäller även om det står t ex Nikon på dem. Det är bara att leva med dessvärre.

Det beror förmodligen mycket på att friktionen måste vara låg eftersom det är autofokus. Och att göra en tajt passning med låg friktion är jättedyrt.

Ok, så jag borde inte bry mig om det, ge katten i att åka och fråga handlaren och åka hem och vara nöjd ist?

Björn skrev:
Ok, så jag borde inte bry mig om det, ge katten i att åka och fråga handlaren och åka hem och vara nöjd ist?

Det skadar väl inte att åka till fotohandlaren. Det kan ju vara fel på just ditt objektiv även om det Jim skriver stämmer...?

/Janne

Loj skrev:

Det skadar väl inte att åka till fotohandlaren. Det kan ju vara fel på just ditt objektiv även om det Jim skriver stämmer...?

/Janne

Och detta upptäcker man när man börjar använda optiken och då kan man åka till fotohandlaren utan att "göra bort sig"....

Så, jag åkte till handlaren, han sa att det inte var något fel på den, tog upp andra objektiv och visade att det var så på de flesta..

Jag känner inte att jag gjort bort mig eftersom jag är ju nybörjare, och hur ska man kunna lära sig något om man aldrig frågar?

Tycker nog att man gör bort sig mer om man inte kan erkänna att man inte har tillräckligt med kunskap, och försöka visa upp en bild av att man är något man inte är.

Slutet gott, allting gott :)

Björn skrev:
Så, jag åkte till handlaren, han sa att det inte var något fel på den, tog upp andra objektiv och visade att det var så på de flesta..

Jag känner inte att jag gjort bort mig eftersom jag är ju nybörjare, och hur ska man kunna lära sig något om man aldrig frågar?

Tycker nog att man gör bort sig mer om man inte kan erkänna att man inte har tillräckligt med kunskap, och försöka visa upp en bild av att man är något man inte är.

Slutet gott, allting gott :)

Vilket även var min poäng och som jag försökte illustrera med dubbelfnuttarna.

Aha, sorry isf.. jag missförstod dig.. men tycker att det var lätt att missförstå..

Eftersom du skriver att "det ser man när man börjat fota med den", så då kan man åka tillbaks till handlaren utan att göra bort sig, för då vet man att det är trasigt..

Men, som sagt så missförstod jag nog..

Ber om ursäkt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar