Annons

Sigma 10-20mm, Tokina 12-24 till Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Är på G och inskaffa mig en Sigma 10-20mm till min Nikon D200. Vill verkligen har de där extra 2mm som skiljer mellan 12-24. Fast Tokinat KAN vara intressant.Har ett Nikon 18-70mm DX, så det känns som man redan har en stor del upptäckt av det objektivet.

Men nu till ämnet. Hittade denna review av Sigmat:
http://www.arthuryam.com/sigma_10-20/ där de finner det vara Mycket skarp. De jämnför iofs ett Canon sigma, men det borde inte skilja så mycket, tycker inte jag. Det som oroar mig mest är kantskärpan då jag endast finner den skarp i mitten. De är ju välkänt att alla objektiv har sämre kvalité längst kanterna, men jag finner dessa vidvinkel zoomar vara extrema! Titta på exemplen längst ner på sidan jag angav ovan. Är det acceptabelt? Finns det Bättre objektiv, man vill ju ha en linjär skärpa med liiiite diffus oskärpa i kanterna, men detta finner jag vara väl över mycket!

Är jag för känslig?
 
Hej!
Tycker det e lite vanskligt att kolla allt för mycket på de tester som är gjorda av privatpersoner, det är lätt att det blir fel.

Jag har nyligen skaffat ett Sigma 10-20 och är jättenöjd. Det är ju bara att ta hem ett från en firma där du får lämna igen det om du ej blir nöjd. Jag valde Sigman för att Sigman har 10mm som vidaste vinkel, Tokinan12 fast det är 13mm i verkligheten och det är större skillnad än att titta på bilder uppbåsta till 200% och försöka avgöra om någon pixel hit eller dit är skarpare.

Mvh

Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.