Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20, skärpa? Ja till vänster.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har köpt mig ett Sigma10-20 som kommer få sig en tripp tillbaka för service, eller vad tycker ni om detta resultatet?

Skaplig skärpa till vänster i bild, kass i mitten och ändå sämre till höger.

http://goto.glocalnet.net/gimbal_lock/temp/sigma1020.jpg

Kan väl knappast vara godkänt...

Det ska du inte acceptera. Även vänsterkanten har en grad av oskärpa. Jag hade ett Sigma 10-20 och det visade absolut inte sådana grova avvikelser.

Det verkar vara ett känt faktum att just den gluggen har ojämn kvalitet (kanske hela Sigma-sortimentet?) så jag tycker att du ska få det utbytt eller kalibrerat.

Mitt objektiv tjänade mig väl under några år och anledningen till bytet var att jag gick upp till fullformat och då hängde inte Sigman med längre.

Ett exempel kan ses här: www.prepix.se/test.jpg

Jag köpte ett nytt sådant idag, den var helt ok, om än inte i klass med det Canon motsvarande jag hade förut. Helt klart något centreringsfel på det som tråden gäller, men fixar väl agenten lätt av vad man förstått av andra

Ditt objektiv måste vara felaktigt.

Har själv ett sådant objektiv som fungerar precis som det ska och som jag är helt nöjd med med tanke på pris. Innebär rätt skarpa bilder som är något mjukare längst ut. Hoppas det ordnar sig för dig för det är ett kul objektiv (när det funkar).

Jo det är fel på ditt objektiv. Lite som föreg. talare sa så är det skarpast i klassen på de lägre brännvidderna. Softare i kanten men inte i närheten av vad du visar där dessutom centrumskärpa saknas. Har också ett sedan ett år och gillar det skarpt, ursäkta ordvitsen.

På de högre brännvidderna är Canonen skarpare över lag som verkar fungera tvärtom. Den är istället bättre på de högre brännvidderna och sämre på de lägre. Iaf om man ska tro photozone.de.

Japp, det kommer få en sväng tillbaka, men det är alltid skönt att få några fler åsikter i ryggen.

Mitt andra Sigma objektiv (17-70) behövde också en sväng på service innan det funkade som det skulle. Hur har dom det med kvalitetssäkringen egentligen...?

Fasen va skönt att det är fler som har problem med sitt Sigma 10-20. Jag köpte ett begagnat och har i princip bara använt det en gång eftersom jag är så missnöjd över bilderna det levererar. Extremt dålig skärpa i mitt tycke. Min kitglugg (efs 18-55) är grymt överlägset vad det gäller skärpan (det kanske det skall vara?).

iBoat - väldigt nice bild. Får man fråga vad du har för bländare/slutartid/iso osv?

Exif i iBoats bild säger:
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 10/13 second = 1/1.3 second = 0.76923 second
# Lens F-Number/F-Stop = 14/1 = F14
# Exposure Program = normal program (2)
# ISO Speed Ratings = 100

/L

iBoat - väldigt nice bild. Får man fråga vad du har för bländare/slutartid/iso osv?

Tack. En SB800 blixt (rakt upp) användes också, och stativ så klart.

Man ska nog inte förvänta sig absolut toppskärpa med Sigman men den är bra nog för de flesta ändamål.

Jo det är fel på ditt objektiv. Lite som föreg. talare sa så är det skarpast i klassen på de lägre brännvidderna. Softare i kanten men inte i närheten av vad du visar där dessutom centrumskärpa saknas. Har också ett sedan ett år och gillar det skarpt, ursäkta ordvitsen.

På de högre brännvidderna är Canonen skarpare över lag som verkar fungera tvärtom. Den är istället bättre på de högre brännvidderna och sämre på de lägre. Iaf om man ska tro photozone.de.

jag upplever vid praktiskt fotografering att Canon är skarpare rätt över, men det gäller ju mina exemplar, fast å andra sidan från praktisk fotografering, inte från tester.

jag upplever vid praktiskt fotografering att Canon är skarpare rätt över, men det gäller ju mina exemplar, fast å andra sidan från praktisk fotografering, inte från tester.

Får man ändra sig lite. Jag köpte ju Sigman igår, och idag tog jag en sväng ner på stan i solen och plåtade lite med den. Den är faktiskt helt ok, inte alls så tokig jämfört med Canon. Men nu snackar jag nedbländat till 8 och 11, då blir faktiskt mitt ex ganska skarp även i kanterna.

Får man ändra sig lite. Jag köpte ju Sigman igår, och idag tog jag en sväng ner på stan i solen och plåtade lite med den. Den är faktiskt helt ok, inte alls så tokig jämfört med Canon. Men nu snackar jag nedbländat till 8 och 11, då blir faktiskt mitt ex ganska skarp även i kanterna.

Den har ju faktiskt fått ganska bra omdömen, men med tillägget att man kan få tag i ett måndagsexemplar om man har otur. Jag hade möjlighet att jämföra med en Canon 20 mm under ett jobb där vi var två fotografer, och där hängde inte Sigman med i kantskärpan. Numera kör jag med Nikkor 14-24 och jag har nog aldrig sett skarpare bilder i de brännvidderna.

Den har ju faktiskt fått ganska bra omdömen, men med tillägget att man kan få tag i ett måndagsexemplar om man har otur. Jag hade möjlighet att jämföra med en Canon 20 mm under ett jobb där vi var två fotografer, och där hängde inte Sigman med i kantskärpan. Numera kör jag med Nikkor 14-24 och jag har nog aldrig sett skarpare bilder i de brännvidderna.

Nä, men mot 14-24 står sig ju allt som finns slätt nästan. Men som sagt, Sigman jag köpte var nog inget måndagsex, utan helt ok, syns ju inte på den här bilden här, men den togs idag i alla fall.

Bilagor

• IMG_1552 (Large).jpg
    IMG_1552 (Large).jpg
    19 KB · Visningar: 195
Nä, men mot 14-24 står sig ju allt som finns slätt nästan. Men som sagt, Sigman jag köpte var nog inget måndagsex, utan helt ok, syns ju inte på den här bilden här, men den togs idag i alla fall.

Ser helt ok ut, även om det lilla och hårt komprimerade formatet här på FS tar bort det mesta av skärpan.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto