Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20/4-5,6 V.S Tokina 12-24/4

Produkter
(logga in för att koppla)

frigo88

Aktiv medlem
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 V.S Tokina AT-X 12-24/4
(verson 1 av båda mærkena)

vilken skulle ni vald BORTSÄTT ifrån pris och mm!
vilken tæknar rakast och ger minst AC och skärpa m.m?
 
tack før lænken!

lite klokare kanske man blev..
sigma raktecknar inte särsilgt bra på någon brännvid och speciellt inte på 12mm.
14mm och uppåt värkar den okej medan tokinan raktecknar vid 24mm dok så har tokinan en hel del CA. hittar inget om CA på sigman...


någon som har något att tillægga?
 
Jag har Sigman, har provat Pentax 12-24 (i grunden samma som Tokinan) och dom extra 2mm ner till 10mm är något som märks.
På ett positivt sätt.
 
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 V.S Tokina AT-X 12-24/4
(verson 1 av båda mærkena)

vilken skulle ni vald BORTSÄTT ifrån pris och mm!
vilken tæknar rakast och ger minst AC och skärpa m.m?

Ska du ha en riktigt bra vidvinkelzoom ska du välja Tokina 11-16/2.8 istället. Jag har den själv och den är otroligt skarp och obefintligt med AC.

Jag köpte min här, och tjänade nästan 2000kr.

http://cgi.ebay.com/Tokina-AF-11-16...deo_Photo_Objectifs_Zooms?hash=item19b807e257

Kolla här vad Ken Rockwell skriver om Tokinan

http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm

Lycka till!
 

Kromatisk aberration

Kromatisk aberration syns som blödande, ofta med lila ton, linjer längs med kanter med stor skillnad i kontrast. Problemet var mycket vanligt på i stort sett samtliga digitala kompaktkameror som tillverkades i början av 2000-talet. Den kromatiska aberrationen uppstår vid refraktion i glas etc. Vid reflektion i speglar, spegelteleskop etc uppstår inte kromatisk aberration.
 
Kromatisk aberration

Kromatisk aberration syns som blödande, ofta med lila ton, linjer längs med kanter med stor skillnad i kontrast. Problemet var mycket vanligt på i stort sett samtliga digitala kompaktkameror som tillverkades i början av 2000-talet. Den kromatiska aberrationen uppstår vid refraktion i glas etc. Vid reflektion i speglar, spegelteleskop etc uppstår inte kromatisk aberration.

Du menar CA alltså.

Det är ju den enda riktigt svaga punkten 11-16 har, det ger en hel del CA och stundtals är den svår att korrigera även i PS.
 
Ska du ha en riktigt bra vidvinkelzoom ska du välja Tokina 11-16/2.8 istället. Jag har den själv och den är otroligt skarp och obefintligt med AC.

Jag köpte min här, och tjänade nästan 2000kr.

http://cgi.ebay.com/Tokina-AF-11-16...deo_Photo_Objectifs_Zooms?hash=item19b807e257

Kolla här vad Ken Rockwell skriver om Tokinan

http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm

Lycka till!


Intresanta länkar! :)
självklart har jag kollat en hel del på 11-16 men just nu ä jag i stort behov av vidvinkel och børssen tillåter MAX 4000:- førtillfællet, før att senare byta upptill ev. 11-16

intressant men hur pass säkert ær det att handla dær ifrån?
 
Stämmer verkligen inte med mina erfarenheter av objektivet, tror aldrig jag sett röken av någon CA från mitt 11-16.

Allvarligt?! Kan det vara att du inte fotograferat i situationer med stor kontrast?

Jag har en hel hög exempel på min hårddisk men det går bra att läsa om 11-16s CA här (skall tilläggas att jag gillar mitt 11-16 men CA är ett minus):

http://www.photozone.de/canon-eos/379-tokina_1116_28_canon?start=1

Känner igen mig i deras sammanfattning till fullo:
"Typical for most Tokina lenses it has one weakness: lateral CAs which are very high at all settings."
 
Senast ändrad:
IMO är enda anledningen att välja Sigman att man vill nå ända ner till 10mm, som faktiskt gör en hel del skillnad mot 12mm. Själv valde jag Tokinan när jag valde land dessa två. Jag tyckte att bildkvaliteten, rent generellt var bättre och så passade brännviddsomfånget mig bättre. 12mm är faktiskt väldigt vidvinkligt, även om det inte är lika vidvinkligt som 10, såklart, och 24mm som längst gör att objektivet funkar rätt bra som en "walkaround". Men det beror ju på hur/vad man fotar...

Jag har faktiskt aldrig funnit CA:n på min 12-24 särskilt störande. Den är dessutom väldigt enkel att korrigera i mjukvara om man vill.
 
Äger själv Sigmat (till Canon) och har haft flickvän med Tokinat så jag har haft tillgång till båda gluggarna under en längre tid:) Tokinat är större och klumpigare men känns ...bättre, mer gedigen som en följd därav. Tokina är duktiga på att bygga robusta saker med bra känsla.

Dock var det allt som oftast Sigmat som fick följa med ut. Bildvinkeln i vidaste läget är det som någon tidigare påpekade rätt stor skillnad på, och bildkvaliteten är helt ok oavsett vilken glugg man kör. Dessutom gillar jag Sigmas AF-motor som medger FTM och är synnerligen tyst.

Slutsats:
1. Båda alternativen är bra, riktigt bra
2. Jag föredrar Sigmat
3. Köp det du hittar först/begagnat/billigast
 
Att kunna använda 10mm är helt enormt i vissa situationer (Interiörfoto), särskilt som jag inte har fullformatskamera.
Köpte ett beg Sigma (för Nikon) 10-20, för 3500:- Är supernöjd.
Dock är det ett subjektivt svar då jag ej provat Tokinas.
 
Allvarligt?! Kan det vara att du inte fotograferat i situationer med stor kontrast?

Tycker inte det; jag fotar mycket natur med fina detaljer och höga kontraster; inte minst med gamla versionen av Sigma 18-50/2.8 (som jag inte har kvar längre) kunde jag ofta få rejält med CA t.ex. i grenverk fotade mot ljus bakgrund - inga som helst problem med Tokinan däremot.

(jag fotar iofs bara raw nu för tiden, det kanske städas bort i konverteringen?)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.