Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigam objektiv till canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

MrZigZag

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat intressera mig för fotografering och har gått vilse i objektiv jungeln :)

Bestämde mig för ett sigma 70-300 objektiv för mellan 1500-2300kr, men nu vid närmare sökande hittade jag sigma 28-200 eller va d 300 för omkring 3000kr dvs nästan dubbelt så dyrt med då skulle man få ett mer mångsidigt objektiv och slippa byta så ofta.

vilket av dessa två skulle ni rekomendera ?

Visst, du får ett större omfång och behöver inte byta lika ofta.
Nu har jag inte använt just Sigma 28-300, men rent generellt kan man säga att man får offra lite vad gäller bildkvalitet med objektiv med så stort omfång. Det är sällan de är bra igenom hela omfånget och de har ofta mer distortion och kromatisk aberration är objektiv med mindre omfång.

Nu är inte Sigmas 70-300 heller svaret på alla fotografers böner och har en del brister det åxå. Den är lite mjuk mellan 200 och 300mm och mår bra av att bländas ner ett steg.

Om du ändå är inne på en "superzoom" skulle jag hellre välja en med omfånget 18-200 istället för 28-300. Då har du allt från vidvinkel till medium tele i samma objektiv. Med 28-300 från du ingen vidvinkel, utan bara normal till tele. Lite utav meningen med att ha en "superzoom" försvinner ju då, eftersom du ändå får byta objektiv när du vill ha vidvinkel.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar