Annons

Shootout mellan teleobjektiv - kan någon bistå med en 300D/10D i Gbg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger hade jag tänkt göra ett test mellan 2 teleobjektiv. I detta fallet rör det sig om Canon EF 75-300 och 70-200/4L. Jag har ingen digital systemkamera och undrar om någon vänlig själ kan tänka sig att ställa upp i 5-10 minuter med en Canon 300D eller 10D så att jag kan dra ett par skott med varje glugg för att jämföra skärpa, vinjettering etc?

Det spelar ingen roll var i Göteborg ni bor.

Just det, höll på att glömma... ni kan nå mig på 0701-709399 eller skriva ett svar här i forumet.

Jag är ganska upptagen för det mesta just i dessa dagar, men om du kan komma till mitt arbete, som ligger precis vid centralstation, så går det säkert att ordna.
Jag har en 300D.
Jag slutar inte förrän kl. 16 på tisdag och onsdag. Måndag är jag ledig, men då är jag hemma och hemma är inte i Göteborg utan i Öckerö kommun.

/Catarina

Det finns 100 olika tester på andra foto-sajter mellan dessa objektiv. Varje gång tycker man att vinnaren är 70-200. Titta på Dpreview eller Fred Miranda där det står om val mellan dessa objektiv varje vecka.

Lars Johnsson skrev:
Det finns 100 olika tester på andra foto-sajter mellan dessa objektiv. Varje gång tycker man att vinnaren är 70-200. Titta på Dpreview eller Fred Miranda där det står om val mellan dessa objektiv varje vecka.

Jag tror mer det är frågan om att få chansen att testa en 10D/300D. Trådstartaren är finurlig. :p

Ha ha, nej det är inte frågan om att få testa en 300D. Den har jag klämt på tillräckligt många gånger.

Det är bara så att jag just har köpt en 70-200/4L och tycker att det vore kul att på egen hand (inte via en massa tester) få se skillnaden mellan denna och min äldre 75-300. Jag har tagit en del testbilder med dia också, men det är ett sånt bök med scanning eftersom jag inte har någon egen scanner och dessutom är inte rullen slut än på ett tag.

De testbilder jag redan har scannat visade en del konstiga resultat, bl.a massiv kromatisk abberation för 70-200/4L så jag misstänker att det är scanningen som spökar. Vill alltså utesluta det alternativet.

Jag har fått ett mailsvar, som kanske kan leda till något.

Annars kanske jag mailar dig Catarina, eftersom du jobbar närmre mitt jobb än vad han som mailade gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar