Annons

Shake reduction stängs inte av på K5!

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Frågan gäller K5.

Idag använde jag stativ för ovanlighetens skull.

Stängde av Shake reduction (meny / 4 / Shake reduction, ställde in till symbol Shake reduction off, d v s en hand med diagonalt rött streck).

Ändå jobbar Shake reduction. Med Live View blir bilden en aning orolig. Det hörs att nåt pågår inne i kameran.

Ska man ställa om nåt annat? Ny firmware? Jag har den som fanns i kameran vid leveransen och tror att det är första firmwaren. Annat?

Har du försökt använda infodisplayen. Tryck Info och navigera ner till högre nedre hörnet och stäng av SR med hjälp av bakre inställningratten.

Tack för svar! Kollade. Den visar "off". Jag satte på och av, visar "off". Men systemet jobbar i alla fall.

Den kommer alltid att låta i liveview, senson måste ju hållas på plats. Utan magneterna skulle sensorn bara hänga löst i kamera.

Normalt?

Det låter utan Live View också under långa exponeringar. Jag har inte hört det förut. Knattrar som en geigermätare vid låg strålning ungefär.

Men det kanske är normalt?

Det låter utan Live View också under långa exponeringar. Jag har inte hört det förut. Knattrar som en geigermätare vid låg strålning ungefär.

Men det kanske är normalt?
Helt normalt, den måste som sagt hålla sensorn centrerad oavsett SR igång eller inte.

Kolla på Pentaxforums hur ofta folk lägger upp trådar helt bedrövade om att deras nya Pentaxkameror "är trasiga" p g a alla mekaniska ljud de ger ifrån sig, trots att det är helt normalt. En klassiker är att folk tror att kameran är trasig för att något klunkar runt löst i den när den är avstängd, vilken är sensorn utan magneterna igång. Vissa har t o m skickat tillbaka kameran då de varit säkra på att något varit fel med den.

Vi är ett gäng där som funderat på varför inte Pentax inte slänger med en lapp med STOR text där de beskriver att mekaniska ljud och den flytande sensorn är helt normalt i en Pentax.

Vid riktigt långa exponeringar tar kameran även en darkframe efteråt, samma slutartid, som standard (long exposure NR i menyn) med stängd slutare för att ta bort eventuella heta pixlar och brus av värme. Den låter väldigt mycket och är obrukbar under tiden vilket skrämt upp många innan de får reda på orsaken.

Tack för svar!

Låter lugnande! Men jag förstår ändå inte riktigt.

Sensorn ligger i något viloläge då kameran är avstängd. Kameran tyst, förstås. Då man sätter på kameran fortsätter den vara tyst. Varför duger inte detta tysta läge till att exponera utan Shake Reduction?

Det där med att ha med ett meddelande om vad som är normalt är en bra idé. Vi har en torktumlare med värmepump. Låg elförbrukning, värmer inte upp badrummet och tvätten blir torr. Bosch skickade med en stor lapp om normala missljud. Maskinen låter måttligt men emellanåt vidtar brus, spolljud, väsande och ett klonkande som klart signalerar att nu är maskinen slut. Stora lappen lugnar ner.

När kameran inte är igång är sensorn helt flytande, man kan hör den glida runt onär mna vickar på kameran. Det verkar dock som att det är skillnad i när den hålls på plats medan slutaren är öppen kontra inte öppen och det ska så vara. Ett annat ljus som uppkommer i Liveview är mekaniska skrapet av att bländarspaken kan skjutas fram och tillbaka för att reglera ljus.

Kollade igen

Att det låter fast man stängt av Shake Reduction är tydligen en egenskap hos kameran.

Jag kollade nu med att använda Live View med och utan Shake Reduction.

Det lät likadant, men med Shake Reduction var bilden lugn och stadig, utan Shake Reduction blev bilden skakigare när jag såg till att bli skakig på handen. Vilket skulle bevisas.

Det är därför Pentax i nyare modeller övergått till ett annat stabiliseringssystem för video som centrerar sensorn tyst under filmning för att undvika ljudet, vette fasen hur. Dock så innebär detta att man gått över till betydligt sämre pixelskiftande SR för video ään den gamla mekaniska.

Låter lugnande! Men jag förstår ändå inte riktigt.

Sensorn ligger i något viloläge då kameran är avstängd. Kameran tyst, förstås. Då man sätter på kameran fortsätter den vara tyst. Varför duger inte detta tysta läge till att exponera utan Shake Reduction?
Sensorn är i det läget lössläppt och kan röra sig fritt (+- ett antal mm) i sid och höjdled. Så normalt sett ligger den på "botten" i något hörn och slöar när den inte används. Att låta den ligga på ett slumpvis valt läge när man fotar skulle naturligtvis gå, men bilden skulle inte stämma med det du ser i sökaren.

Så precis innan slutaren öppnar aktiveras kamerans SR-system och sensorn rycks snabbt upp från sitt viloläge och hålls sedan i mittenposition så länge slutaren är öppen. dvs under exponering eller vid användning av liveview.

Skillnaden mellan SR av och på är endast att i läge på så försöker den också kompensera för kamerans rörelser, medan i läge av så jobbar den enbart med att hålla sensorn stilla i mittenposition. I båda fallen så är den i gång och kan eventuellt surra lite i bland.

Tack för bra besked!

Med alla bra inlägg och nu Leifs förklaring fattar även jag hur det funkar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar