Annons

SFFS prislista internetbilder DYRT!

Produkter
(logga in för att koppla)

E_Axel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en bild som ett relativt stort företag är intresserad av att köpa för att ha på sin hemsida, har inte tagit den på uppdrag utan har den i arkivet sen tidigare.

Dom väntar på pris från mig nu och jag har kollat i SFFS prisguide angående publicering av bilder på nätet, och jag höll ärligt talat själv på att sätta i halsen när jag såg priserna där,

Självklart vill jag ha bra betalt för min bild, men det känns inte som realistiska priser och svårt för mig att lägga fram för dom. Hade i mitt huvud tänkt runt 1000 lappen och Ingen bestämd tid, men det är ju småpotatis om man ska se sffs lista. Tar ni verkligen helt ärligt ut så mycket betalt för era bilder som Sffs listorna rekomenderar vid internetpublicering!?

Ja, jag har bra utrusting som är dyr och ibland om jag har tur kan jag nog knäppe en och annan bra bild med den också men långt ifrån ett proffs som gör det i alla lägen. Nej, jag är inte fotograf och har inte ambitionen att bli det heller, Har inte företag som måste gå runt, utan just nu gäller det just den här bilden och det kan bli fler framöver. Jag är en fattig student som tycker om bilder.

Vad brukar ni som inte följer SFF ge för priser och villkor vid internetpublicering....och ni som följer SFF..är det svårt att sälja in en bild för dom priserna? (om det bara är en bild som ni har liggande, arkivbild?)

E_Axel skrev:
Tar ni verkligen helt ärligt ut så mycket betalt för era bilder som Sffs listorna rekomenderar vid internetpublicering!?

Du ska ju veta att SFF gör sin lista efter en undersökning över prisnivåerna. Det är alltså ingen prisrekommendation utan en lista över genomsnittliga priser som betalas i branchen. Naturligtvis finns det en variation, men det ger dig en rätt god uppfattning om vad som betalas för bilder.

Stefan

Sedan måste man ju se det ur perspektivet att den som fakturerar har ett eget företag.

Om du fakturerar 1000 spänn, hur mycket blir då över rakt ner i fickan. Inte så himla mycket om du frågar mig.

Ett förslag är att hänvisa till prislistan, och sedan ange ett pris lite under, men åtföljande ord att du gärna ser mer samarbete. Detta med tanke på att du inte är ett företag men antagligen gör mer tillsammans med dem. Även om du lägger dig "högt" så känns det som ett fynd för företaget, men du lägger dig inte lågt, och företaget kanske inte knotar eftersom det är rel stora.

Hej!

Kul att det finns några som vågar diskutera priser här, verkar ligga någonslags tabu över det på det här forumet.

Såhär gjorde jag, jag bad dom helt enkelt ge ett bud på bilden. Fick ett bud på 500 spänn, men gav ett motbud på att jag ville ha 850:- netto för bilden obegränsad tid för publicering på webben. (hänvisade också till den prislistan, bra att ha på det sättet iallafall)

Nu är jag inte så bra på matte, men det borde för dom bli runt 1500 spänn eller något, vilket enligt sffs är bra mycket under rekomenderat. Hade det varit ett mindre företag så hade jag kanske släppt den för en femhundring

Det blev ingen affär hittils iallafall, dock köpte han bilden för att ha för privat bruk...men från deras sida finns ett intresse att eventuellt skapa ett sammarbete, så håller på att tänka lite på det. Har sagt nej till direkt uppdragsfotografering eftersom jag tycker att jag inte har tillräckligt med erfarenhet för det, men det kanske finns andra former. men lite besviken är jag över att dom inte köpte bilden.

Senast ändrad:
Ofta är företag intresserade för att de tror att de ska få bilden billigt. Inte för att bilden är så himmla mycket bättre än alla andra bilder som finns. Kan ju svida lite att höra, eller inse. När man får erbjudandet är det lätt att tro att det beror just på att bilden skulle vara så mycket bättre än andra bilder. Ofta brer väl kanske företagen på lite i ett försök att smickra in sig.

Men om de ändå är intresserade av ett framtida samarbete så tycker jag att det låter som en rätt bra deal ändå. Det kommer fler chanser om man kämpar på.

Mvh
Maverick

Jo, det blir lite pengar enligt den där listan.
Jag är just ni i en rättsprocess mot ett företag som tagit ett helt gäng av mina bilder (16st) och tryckt dom i kataloger och publicerat på Internet, och helt i vinst syfte (reklam).
Och enligt den listan blir slut priset ofantliga summor, över 200.000:-.
Väldigt spännande att följa utvecklingen i det.

Jag satt också och funderade på om det är skälliga pengar för lite bilder, egentligen tycker jag inte att det är det. Men med tanke på att dom stulit dom osv, så är det rätt billigt i alla fall.

/Magnus

Elias, ett alternativ är ju att erbjuda bilder med nöjdhetsgaranti, d v s du fotar med klargörandet att du inte har så mycket erfarenhet av just uppdragsfoto (men ange att du fotat rel länge så att de vet att du är erfaren som fotograf + att du har bra utrustning), sedan kan de köpa de bilder de gillar för ett pris som ni kommer överens om innan. Kanske inte blir någon affär, men ofta så gillar de nog bilder. Har de väk lagt ner lite tid på att tänka på saken, och genomföra, så känns det som om man "måste" köpa en bild...

Magnus, grattis, eftersom du har bevis så är det väl nästan i hamn (bildombudsmannen är väl obarmhärtig?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar