Ett måste!
Om du frågar mig, säger jag bara att du MÅSTE åka till någon "cenote", eller sjunkhål som vissa kallar det.
För en massa år sen när jorden höll på att forma till sig, rann en massa smältvatten från isar ut i havet i öster. Smältvattnet skapade en massa grottkanaler i den porösa kalkstensgrunden. Isvattnet rann ut, och så sakteliga började det bildas stalaktiter i grottorna. Världens största stalaktit (vad jag vet) har mätts upp här och den är 15 meter hög!! Detta är visserligen cirka 40 minuter med undervattensscooter in, men redan efter bara tio minuters simmande stöter man lätt på 6 meters.
Längre fram i tiden sjönk marken och regnvatten började så sakta fylla grottsystemen. Regnvattnet filtrerade sig ner genom kalkstenen under hundratals år, och fyllde till slut grottorna med SUPERKLART!!! vatten. Grottorna är hur långa som helst, flera mil, och det finns öppningar lite här och var i djungeln. Dessa öppningar kallas cenotes.
Om man gillar dykning, kan man hoppa ner i dessa öppningar, och med guide (naturligtvis) simma in och följa rep och titta hur det ser ut med alla stalaktiter inne i grottorna. När man har simmat in en bit, och allt solljus har försvunnit, och man bara har sin klena ficklampa och ändå ser upp emot 70 meter (överdriver inte) inser man hur klart det är.
Även om man inte vill dyka in, utan bara snorkla i öppningarna, skulle jag varmt rekommendera detta. Det är helt fantastiskt!
PN