ANNONS
Annons

Set up för klockfotografering - Baselworld

Produkter
(logga in för att koppla)

yonsson

Ny medlem
Hej,

Jag önskar tips på utrustning till en klockmässa som är om ganska exakt en månad. Under mässan träffar vi olika tillverkare under korta secessioner och förra året hade jag med mig systemkamera vilket visade sig vara helt meningslöst. Ljuset var för dåligt (tänk dämpat butiksljus) och man han inte sätta upp stativ och leka med inställningar i systemkameran.

Istället togs i princip samtliga bilder med min iPhone vilket blev ganska OK. Det smidiga är förstådd att man då direkt kan redigera bilderna i telefonen och därefter snabbt lägga upp dem på internet.

I år tänker jag följande: IPhone 7 och någon typ av hjälpmedel för att få till ljuset. Förra året hade jag med mig Foldio, vilket i princip är en liten ljuslåda med ledbelysning. Det funkar hjälpligt men ger ett ganska skarpt ljus.

Önskar tips på liknande fast bättre portabel utrustning, tack på förhand!

Senast ändrad:
Hej,

Jag önskar tips på utrustning till en klockmässa som är om ganska exakt en månad. Under mässan träffar vi olika tillverkare under korta secessioner och förra året hade jag med mig systemkamera vilket visade sig vara helt meningslöst. Ljuset var för dåligt (tänkt dämpat butiksljus) och man han inte sätta upp stativ och leka med inställningar i systemkameran.

Istället togs i princip samtliga bilder med min iPhone vilket blev ganska OK. Det smidiga är förstådd att man då direkt kan redigera bilderna i telefonen och därefter snabbt lägga upp dem på internet.

I år tänker jag följande: IPhone 7 och någon typ av hjälpmedel för att få till ljuset. Förra året hade jag med mig Foldio, vilket i princip är en liten ljuslåda med ledbelysning. Det funkar hjälpligt men ger ett ganska skarpt ljus.

Önskar tips på liknande fast bättre portabel utrustning, tack på förhand!

Du har mycket bättre möjlighet att ta bra bilder i dåligt ljus med en systemkamera än med en telefon. Sätt på ett 50mm-objektiv eller ett objektiv med bra VR och gasa på med ISO.

Du har mycket bättre möjlighet att ta bra bilder i dåligt ljus med en systemkamera än med en telefon. Sätt på ett 50mm-objektiv eller ett objektiv med bra VR och gasa på med ISO.
Problemet är som sagt tiden. Jag hade med mig en Nikon D5000 med Nikkor 40mm 1:2.8 men den användes knappt pga ljuset. Enklast för mig vore som sagt att ha med ett litet tält och några lampor, eller motsvarande.

Just med tanke på ljuset skulle jag nog välja just systemkameran. 2.8 är ju dock inte så ljusstakt. Ett 50 mm är ju inte så dyrt i ljusstarkt utförande. Dra sen upp iso.

Anledningen till att iPhonen upplevs bra är nog dels att man ofta titta på bilderna i litet format men också alla mängder med filter som läggs på automatiskt.

Om du var nöjd med bilderna så kan du iof köra på det, smidigheten med att inte bära en extra kamera är inte utan fördelar.

Jag tror tvärt emot övriga att du faktiskt får bättre bilder med iPhone7 och en ljuslåda, typ som du hade. Detta då vi här pratar om närbild/makro och med en systemkamera får du väldigt kort skärpedjup. Den lilla sensor i mobiltelefonen ger ett betydligt större skärpedjup vilket är en fördel då du utan att focusstacka bilderna får ganska bra bilder ändå.

Har aldrig hört talas om Foldio tidigare, men sökte på nätet och såg att de nu även hade en Foldio2 som hade dimmer till Led slingan. Du skrev ju att du tyckte ljuset var för starkt, så möjligheten att dimma borde ju vara precis det du behöver. Även deras diffuser ger ju ett mjukare ljus och om du sätter flera LED slingor så du kan få olika ljusstyrka på sidorna kan du pröva fram ett behagligt ljus. Folido verkar faktiskt vara en bra lösning.

PS. Det går att ta bra makrobilder på högiso med systemkamera, men jag tror det är lättare (och snabbare) arbetsflöde med en pytteliten sensor och istället öka belysningen.

Jag har ett 35mm 1:1.8 objektiv också vilket fixar dåligt ljus bättre.

Känner inte riktigt att ni lyssnar på vad jag skriver däremot. Problemet är tiden. Man kanske får 15 klockor framför sig och har 15min totalt på sig att få OK foton på alla dessa under någorlunda dåliga förhållanden. Lägg till att man varken har dator med sig eller tid att föra över bilderna och redigera dem i Photoshop eller lightroom så blir systemkamera näst intill uteslutet.

Vad jag behöver är oavsett någon form av smidig ljuslösning, typ min Foldio fast utan små skarpa LED-lampor som ger en jäkla massa reflektioner.

https://i.imgur.com/trvZmFU.jpg
https://i.imgur.com/AxQZqxK.jpg
Hör är två iphonebilder jag tog under förra årets mässa, tycker bilderna blev rätt OK generellt.

Edit: Udda, lyckas inte lägga in img-kod.

Jag tror tvärt emot övriga att du faktiskt får bättre bilder med iPhone7 och en ljuslåda, typ som du hade. Detta då vi här pratar om närbild/makro och med en systemkamera får du väldigt kort skärpedjup. Den lilla sensor i mobiltelefonen ger ett betydligt större skärpedjup vilket är en fördel då du utan att focusstacka bilderna får ganska bra bilder ändå.

Har aldrig hört talas om Foldio tidigare, men sökte på nätet och såg att de nu även hade en Foldio2 som hade dimmer till Led slingan. Du skrev ju att du tyckte ljuset var för starkt, så möjligheten att dimma borde ju vara precis det du behöver. Även deras diffuser ger ju ett mjukare ljus och om du sätter flera LED slingor så du kan få olika ljusstyrka på sidorna kan du pröva fram ett behagligt ljus. Folido verkar faktiskt vara en bra lösning.

PS. Det går att ta bra makrobilder på högiso med systemkamera, men jag tror det är lättare (och snabbare) arbetsflöde med en pytteliten sensor och istället öka belysningen.
Exakt min tanke, du hann däremot skriva ditt svar under tiden jag skrev mitt. :)

Tänkte att ni kanske hade tips på alternativ portabel belysning eller någon lösning som var liknande Foldio.

Jag har ett 35mm 1:1.8 objektiv också vilket fixar dåligt ljus bättre.

Känner inte riktigt att ni lyssnar på vad jag skriver däremot. Problemet är tiden. Man kanske får 15 klockor framför sig och har 15min totalt på sig att få OK foton på alla dessa under någorlunda dåliga förhållanden. Lägg till att man varken har dator med sig eller tid att föra över bilderna och redigera dem i Photoshop eller lightroom så blir systemkamera näst intill uteslutet.

Vad jag behöver är oavsett någon form av smidig ljuslösning, typ min Foldio fast utan små skarpa LED-lampor som ger en jäkla massa reflektioner.

https://i.imgur.com/trvZmFU.jpg
https://i.imgur.com/AxQZqxK.jpg
Hör är två iphonebilder jag tog under förra årets mässa, tycker bilderna blev rätt OK generellt.

Edit: Udda, lyckas inte lägga in img-kod.

Om det är bråttom är systemkameran överlägsen telefonen. Lättare att hantera, lättare att fokusera. Du kan blända ner och öka iso. På telefonen har du knappt några inställningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar