Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service/skärpekontroll Canon EF 17-40/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Knut_Kalmar

Avslutat medlemskap
HEJ! Jag köpte för en tid sedan ett objektiv till min Canon 350D nämligen Canon EF 17-40/4L. Jag är emellertid inte riktigt nöjd med skärpan. Jag har tagit några bilder av texten i en dagstidning på avståndet ca 50cm....
Kan man skicka in objektivet till Canon för service /skärpekontroll?? Hur gör man..var skickar man det? Vet någon hur mycket det kostar? Har någon erfarenhet av detta?

Tack på förhand
Knut Arnesson

Det finns massor av trådar i detta ärende i forumet.
Jag har erfarenhet av detta på flera objektiv, inklusive 17-40:

Så länge det är inom garantitiden så ska du inte behöva betala om det är fel på objektivet (t ex felkalibrerat).
Du kan lämna det hos din lokala Canonhandlare men då kan det ta lite tid, jag har lämnat direkt till någon auktoriserad Canonverkstad (Stockholmsområdet: Centralservice i Hägersten, numera Upplandsväsby).

Om det inte är fel på objektivet (det hamnar inom marginalen/specifikationen vid uppmätning) kan det vara din kamera eller kombinationen, så länge det är inom garantitiden ska det vara kostnadsfritt att åtgärda.

Justering av ett objektiv efter garantitiden kostar ca 400-500.
Även objektiv köpta utomlands (med giltig garanti) åtgärdas kostnadsfritt av svenska Canon enligt min erfaranhet.
MVH

Hej,
det skulle vara intressant att se några testbilder med ditt objektiv! Kan du inte lägga upp några? Jag har själv ett 17-40 som jag ibland tvivlar på om det fokuserar som det ska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar