Annons

Service/Allväderstätning (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

GlueHead

Ny medlem
Hejsan! Köpte en Olympus E-3 för precis 2 år sedan. Hade den ute i regnet två gånger. Det visade sig att allväderstätningen inte fungerade i mitt tycke.
Bilderna fick en blå/svart färg i varje hörn och kameran dog nu senast ute i regnet vilket var sista november 2009. Jag skickade in kameran + objektivet (eftersom båda skadades under regnet). Jag bifogade även bildbevis i form utav RAW-format på usb för att styrka att allväderstätningen inte fungerade där det blå/svarta syntes utan minsta tvivel.

Idag fick jag tillbaka min kamera + objektivet. Objektivet var utbytt mot ett helt nytt vilket jag är tacksam för. Dock står det på rapporten att kameran inte kunde lagas till ett rimligt pris för att den är vätskeskadad och därför skickas tillbaka kostnadsfritt.

Lite ironiskt att ha en hög med objektiv men ingen kamera. Men står det att kameran är allväderstätad så skall den vara det också och därför bör detta gå på garantin (som förövrigt gick ut idag den fjärde mars).
Vart, till vem skall jag vända mig?

Tack på förhand!
Mvh. Martin Lindgren

Förslagsvis till Olympus tekniska support. Avgiftsfritt telefonnummer: 00800 - 67 10 83 00.

...vilket jag gjorde också så fort jag läst serviceloggen. :)
Där sades det att det som står på pappret är det som gäller. Dvs. "Produkten kan inte repareras till ett rimligt pris - Vätska"

Men har ett företag utlovat något om en produkt så måste väl det hållas? Sägs det att kameran skall vara allväderstätad så skall den väl vara det också? Jag anser mig själv ha rätt i detta och undrar; går sådana här beslut att överklaga?

Med tanke på att Olympus marknadsfört vädertätningen hårt är det värt att ringa marknadschefen på Olympus och höra dennes åsikt.Tycker inte att kostnaden för en reparation är orsak till att sätta garantin ur spel.

Olympus E-1 hade också vädertätning, men jag tror inte att fuktskador täcktes av garantin.

Tillverkaren kan aldrig veta hur pass mycket vatten kameran varit utsatt för. Regn och blåst i kombination med användning kan resultera i läckage. Tätningarna är inte mer än o-ringar och dessa slits och åldras med tiden.

Exakt! Det var just pga. vädertätningen som jag köpte min E-3 och den har fungerat i alla förhållanden, förutom regn. 12-60objektivet blev likväl som kameran skadad utav regnet - men byttes ut.

Det märkliga med det hela är att i serviceloggen så står det, gällande 12-60objektivet:
"Fel: Objektiv
Orsak: Transportsystem
Åtgärd: Utbytt

- men jag vet mycket väl att objektivet skadades under regnet.
Innebär detta att objektivet endast byttes ut pga. hur Olympus skötte hanteringen med objektivet efter att de fått det till servicen?

Nu har jag i alla fall varit i kontakt med inköpsstället igen och de har pratat med han på Olympus som tog hand om min E-3 och den kommer att skickas in igen, varpå han tar upp detta med sin chef.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar