Annons

Seriöst eller ang. manliga "modeller"?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag har en text på min hemsida om att jag söker modeller. Kanske är jag diskrimeinerande nu men jag hade på något vis trott att det var mest tjejer som skulle vilja "modella". Sidan är inte reggad på sökmotorer och har bara funnits på webben ca en månad, under den tiden har jag fått ett tiotal mail från killar men inte ett enda från någon tjej. Kan det bero på att det delvis är nakenbilder jag tänkt ta kanske? Hur som helst är det ju rätt känsligt som tjej att fotografera nakna karlar som man inte känner, jag skulle inte göra det helt själv överhuvudtaget. Till en som jag skulle vilja fotografera skrev jag att jag kommer att ha en manlig vän med vid ev. fotografering och att han inte skulle behöva posera helt naken men då är det plötsligt ointressant. Läste sedan en insändare i foto där en karl inte tycks förstå varför det är svårt att hitta en kvinnlig fotograf för nakenbilder av honom. Vad jag misstänker är ju att det inte alltid rör sig enbart om fotografiskt intresse i alla såna fall. Varför skulle inte en seriös karl vilja bli fotograferad av en annan karl i så fall? Tänk hur killar är funtade.. Seriöst eller? Måste nog ändra min text till att bara söka tjejer i alla fall. Killarna kanske går att hitta på annat sätt.
/Lotta

Senast ändrad:
Tyvärr handlar det nog om att läsa det man vill läsa, inte vad det står. Det manliga intresset som plötsligt blev ointressant är nog ett tecken på detta. Han trodde väl att du var ute efter nått annat, oavsett vad du skrev. När han fick reda på att så inte var fallet var det ointressant. Trist att det är så. Jag har själv sökt modeller, och alla man kommit i kontakt med har trott att det rört sig om nakenfotografering oavsett vad jag skrivit.

Det var ju ett klokt råd, men såpass har jag tänkt själv också;)

Frågan jag funderade på är snarare varför många karlar tycks föredra kvinnliga fotografer. Varför inte lika gärna fotograferas av en annan karl?
/Lotta

Antagligen så hade killen inte rent mjöl i påsen... Som skelett sade, var försiktig med att bjuda någon hem. Och om du nu får någon napp från någon kille, se till bara att du får som du har tänkt. Alltså att ha en manlig bekant med dig...

Det bästa är väl om du pratar med dina vänner och kollar om det är någon ur den kretsen som vill ställa upp. Då ni känner varandra blir det nog lättare att jobba ihop.

joker skrev:
Men handlar det inte om klassisk homofobi?

Tror på detta också. I synnerhet om det gäller lite mer erotiska bilder. Samtidigt kanske de tycker att det är lite jobbigt att göra erotiska poseringar inför män.

Hur är kvinnor? Är det lättare att posera erotiskt inför manligt fotografer än tvärtom? Eller är det enbart kopplat till den (tyvärr) befintliga hotbilden? Vilket i så fall är rätt lika för både män och kvinnor, tror jag.

Själv har jag inte funderat så mycket över saken. Mest för att jag sällan tänker mig framför kameran utan alltid bakom.

Sedan tror jag att anledningen till att många tror att det handlar om nakenbilder när någon annonserar efter modeller är för att det faktiskt är vanligast. Påklädda modeller brukar väl inte vara så svårt att hitta bland vänner och bekanta och därför annonserar man inte efter sådana modeller.

Mvh
Maverick
(Som inom en snar framtid ska leta efter manliga modeller, påklädda sådana)

Kanske det är så. Många karlar är ju homofober. Själv skulle jag absolut föredra att klä av mig framför en kvinnlig fotograf, liksom även de tjejer som modellat för mig gjort. Tänk vad olika vi är, och tänk vad mycket lättare det är som tjej att hitta modeller för nakenbilder även på tjejer;) De jag fotograferat hade aldrig ställt upp framför en killes kamera.
/Lotta

Homofobi tror jag nog är ett för starkt ord även om det nog är en del av problemet. Jag tror att det handlar mycket om trovärdighet. Darren var ju inne på det. Tills motsatsen bevisats så misstänks killar att inte ha rent mjöl i påsen medan det är tvärtom för tjejer.

Jag tror nog att jag skulle känna mig bättre till mods av att bli fotograferad av en kvinnlig fotograf i ett sånt sammanhang även om jag nog helst bespar mina medmänniskor mitt lysrörsbleka lekamen :)

/Jocke

En del ligger väl också i att det finsn en massa fördomar...

Som någon sa att det läses in mer än man tror...

Även bland tjejerna... Alltså att "alla" som söker modeller via ev hem,sidor är farliga och liknande...

Men seriöst... tror på ett sätt att det finsn mer utmaning i att plåta killar ;-) Det är inte lika lätt att spela på sexuella undertonder (tror i allafall att sådana bilder här skulle få mindre kommentarer än de med tjejer... Men det kanske också bara är fördomar)

Har själv gett upp att söka modeller får hålla mig till sambo ;-)

Bara för att utveckla mitt resonemang lite bifogar jag denna ICQ dialog:

Bengt Wennerström(14:11 PM) :
Lite klassisk homofobi såhär på eftermiddagen har ingen mått dåligt av :)
Mats(14:12 PM) :
Fast är det inte så? Orkade inte utveckla men mitt svar var seriöst
Bengt Wennerström(14:13 PM) :
Helt klart är det så. Vem vill bli regisserad av en man? "Kom igen, pluta lite, vifta på rumpan, kom igen bara." Precis så vill man ju att andra män ser en...
Mats(14:14 PM) :
Och är det inte så att män alltid likställer bar hud med sex
Bengt Wennerström(14:14 PM) :
Jäpp
Bengt Wennerström(14:15 PM) :
Dessutom tror jag att det har lite att göra med hur män interagerar... om jag näckar för en brud så kan jag fortfarande ha kontroll. Om jag näckar för en tjej med en kille i rummet så är det plötsligt han som hamnar i överläge. Sånt gillar vi inte.
Mats(14:16 PM) :
Exakt
Mats(14:16 PM) :
Jag klipper in denna konversation i forumet.
Bengt Wennerström(14:17 PM) :
Lika bra att visa vilka det är som har förstått dom här frågorna :)

joker skrev:

Mats(14:14 PM) :
Och är det inte så att män alltid likställer bar hud med sex
Bengt Wennerström(14:14 PM) :
Jäpp

Skrattade lite åt det där. Nog är ni ett lustigt släkte men inte är det väl alltit så? Undrar hur mina f d manliga kollegor på gymet och simhallen egentligen såg på sitt jobb då.. Nä men allvarligt talat, man måste nog skilja på tillfällen också. Många av oss besöker väl en simhall eller ett gym ibland, vid bassängen är ju alla lättklädda och i gymet tränar tjejer i rätt minimala kläder. Synd bara att det inte är lika naturligt i fotografiska sammanhang.
/Lotta

lotelo skrev:
... Nä men allvarligt talat, man måste nog skilja på tillfällen också....
/Lotta

Det är ju just detta som är pudelns kärna. Intellektuellt är det inga problem men instinkterna säger något annat. Det är just detta "Ni" inte förstår.
Seinfeld kör en stå-upp om hur det var att vara barn. Det enda som rör sig i huvudet är ”Get candy, get candy, get candy, get candy …”. Byt ut ”candy” så förstår du.
(Ta inte detta till hundra procent på allvar men riktningen stämmer)

Haha, jag har misstänkt det någon gång fast samtidigt måste jag erkänna att jag är glad för att jag inte förstår mig på erat släkte;)
/Lotta

Haha, du trodde det var en felskrivning va? Men frågan är ju hur manlig en karl är när de börjar raka bröst och ben, vilket vissa faktiskt gör. Särskilt många av dem hittar man nog på gymmet. Ok, erkänner att det kanske var en felskrivning från början men sanningen är ändå som den beskrivs nu.
/Lotta

Jag tror att dessa killar hoppas på en enda sak. Att när dom poserar naken för en kvinnlig fotograf, är att fotografen skall bli tänd på killen, och förföra killen, skall bli impad av deras kroppar osv. Är det en seriös kille, så struntar han i om det är en kvinnlig eller manlig fotograf, med eller uatn kläder. Det är kemin mellan fotografen och modellen som är det viktigaste. Jag går inte till en frisör och klipper mitt hår, för att det är en kvinnlig skitsnygg tjej, och hoppas att hon skall förföra mig och dessutom kanske klipper skitdåligt. Jag letar upp en frisör jag trivs med där kemin stämmer.Manlig eller kvinnlig. Nu går jag hos en kvinnlig frisör, men det är för att hon klipper bra. Jag går hos en manlig chiropraktiker, för att han kan sitt jobb. Tyvärr anser många killar att dom är guds gåva till kvinnorna. Hade det varit en seriös kille Lotta, då hade han bett att få träffa dig och din manlige vän innan fotograferingen, för att känna av kemin er emellan. Jag träffar alltid mina modeller innan en fotografering. Så om det gäller bröllop eller en vanlig porträttagning. Dels för att disskutera tagningen, och dels för att "känna" på modellen, kunden.

Det var just så jag hoppades att det skulle vara och visst är det säkert så. Problemet är ju då att de allra flesta verkar väldigt oseriösa, åtminstone de som kontaktat mig. Jag är nog ganska säker på att många av dem inte skulle vilja fotograferas av en karl. Hur som helst uppdaterade jag just min hemsida med en text som tydligt ska tala om att jag inte är i behov av manliga modeller för tillfället.
/Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar