Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriös eller inte....?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Har sett bland forumen här att det förekommit uttalanden såsom "seriösa fotografer" och då följaktligen även "oseriösa fotografer".

Vem bestämmer vad som är seriöst respektive oseriöst och vart går gränsen? Är det inte upp till betraktaren att avgöra om man gillar en bild eller inte, eller handlar det bara om fotografens kunnande och erfarenhet?

Själv tycker jag att det är helkul att fota, även om jag är nybörjare och därmed också har åtskilligt att lära mig. Är jag oseriös då?

Personligen anser jag att de som fäller uttalanden som jag beskrivit här ovan är de som är oseriösa om man nu överhuvudtaget skall använda sig av såna termer!

/Tompa

Senast ändrad:
Jag tycker definitivt inte att man kan säga att en nybörjare är oseriös. Möjligen dålig, och då i meningen dålig på att skapa många bilder som många anser håller en hög kvalité.

Men så länge man som nybörjare har ett visst mått av självkritik kring det man producerar, och arbetar på att förbättra sig. så anser jag att man definitivt kan anses som en seriös i sitt fotograferande.

/Fredrik
Nybörjare

Nej Thomas,du är inte oseriös bara för att du är nybörjare..inte heller för att du är okunnig och vill lära dig saker..
Men om bilderna starkt påminner om "frammatningsbilder"d.v.s första bilderna på en manuellt laddad rulle,automatfoto,oskarpa kompisfoton,övertydligt tekniska svagheter mm mm..får man finna sig i att kanske få en oseriös stämpel...