Annons

Ser suddigt i sökaren men bilden blir klar. Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Hej! Min kompis har nyligen fått sin första systemkamera Nikon D3000.

I fredags visade jag henne hur man byter objektiv på kameran (själv har jag en Nikon D70s) Jag passade även på att visa att man försiktigt kunde ta en rengörings bortse (som man även kunde pumpa luft ur) som hon hade köpt till kameran, och dra/pensla försiktigt försiktigt med den på de två speglarna inne i kamerahuset.
Jag har gjort det flera flera gånger på min för att ta bort smuts som kommit in där, det har aldrig blivit några repor på speglarna och jag är väldigt försiktigt när jag gör det.

Jag öppnade också spegellåset för henne för att se den "tredje" spegeln som kommer fram när man trycker på avtryckaren. Den är ju ännu känsligare så vi rörde den inte alls utan lät den "fälla tillbaks".

Det konstiga nu är att idag, tre dagar senare, när hon tog fram kameran och skulle ta en bild på sin hund. Så var bilden hon såg i sökaren helt suddig. Hon sa i telefon att det såg ut som att bilden var "dimmig" när man tittade i sökaren. När hon sedan tog en testbild, var bilden som kom upp på displayen helt i skärpa.

Detta har själv hänt mig en gång för länge sedan, jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde för att man skulle se bilden i fokus i sökaren igen. Men jag har för mig att det var någon inställning.
Hennes standard objektiv på 18-55mm är och det är instellt på autoläge Jag frågade också om hon hade kommit åt den här lilla lilla ratten/kanppen som sitter dirket till höger om sökaren som man kan skjuta uppåt för att få bilden suddig i sökaren men att bilden i sig blir skarp. Men den hade hon inte rört.

Har ingenaning om vad problemet är. Tycker att det skulle vara konstigt om det är "de två första" speglarna som har blivit skadade när vi tog bortsen över jätteförsiktigt. För det skulle ju synas på bilderna, att de var skadade?I.o.m att det är i självaste sökaren man ser suddigt i så måste det vara något annat.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig!
 
Senast ändrad:
Inte bra att pensla där om man inte vet vad man gör ! Man ska bara blåsa med en blåsbälg på sensorn och ej röra någonting annat ! Säkert att ni ha kollat den lilla ratten vid sökaren ?
 
Inte bra att pensla där om man inte vet vad man gör ! Man ska bara blåsa med en blåsbälg på sensorn och ej röra någonting annat ! Säkert att ni ha kollat den lilla ratten vid sökaren ?


Ja jag frågade henne om den ratten och hon sa att det fortfarande var suddigt när hon drog tillbaka den på "normalläge". Vi blåste också luft med en sådan blåsbälg som du nämner. Men det konstiga är ju att det skulle väl synas på bilderna om något hade blivit skadat?
För jag har användt mig av en sådan blåsbälg och blåst där inne och putsat lite med den här bortsen då folk har sagt att man kan göra det och det har aldrig hänt något med bilderna och det har aldrig hänt att sökaren har blivit suddig p.ga av det. Så jag vet inte vad som är felet på hennes.. :s
 
Jag tror ändå att det är ratten till dioptri-inställningen bredvid sökaren. Be din kompis titta om siffrorna i sökaren blir mer eller mindre oskarpa när hon vrider på den. Ställ den inte bara på "normalläge" utan skruva fullt åt bägge hållen.

Per.
 
Jag tror ändå att det är ratten till dioptri-inställningen bredvid sökaren. Be din kompis titta om siffrorna i sökaren blir mer eller mindre oskarpa när hon vrider på den. Ställ den inte bara på "normalläge" utan skruva fullt åt bägge hållen.

Per.

Okej tack så mycket det ska jag hälsa henne!
 
Okej tack så mycket det ska jag hälsa henne!

UPDATE: Hon har gjort det efter dina instruktioner men det är fortfarande suddigt..
Tror du att det är något fel med sökaren eller att speglarna inuti har skadats? Fast själv tycker jag att det skulle vara konstigt att speglarna har skadats då bilderna blir klara..
 
Först måste vi förstå vad det är som ser suddigt ut.
Är det bilden av själva motivet som ser suddig ut?
Är det sökarinformationen, alltså de siffror och symboler som visas utanför sökarbilden, som ser suddig ut?
Själva bilden blir inte suddig bara för att ni har råkat vimsa till en spegel eller mattskivan. Det syns bara i sökaren. Om det nu är det ni har gjort.
Det finns inte mer än två speglar, förresten. En huvudspegel som speglar upp bilden i sökaren och bakom den en hjälpspegel, som speglar ner en del av bilden till autofokussensorn.
Fäller man upp huvudspegeln fälls även hjälpspegeln upp. Bakom den syns slutaren. Öppnar man den också syns bildsensorn.
 
UPDATE: Hon har gjort det efter dina instruktioner men det är fortfarande suddigt..
Tror du att det är något fel med sökaren eller att speglarna inuti har skadats? Fast själv tycker jag att det skulle vara konstigt att speglarna har skadats då bilderna blir klara..

Speglarna fälls undan när man tar en bild så de påverkar inte bildresultatet alls. Speglarna är till för att spegla upp bilden i sökaren så att man kan se bilden dvs de påverkar det du ser i sökaren men inte bilden.

Så av beskrivningen så kan vi dra en slutsats om att sensorn verkar vara OK dvs den del som tar bilden.
Slutaren verkar oxå fungera som den ska. Det som kan vara problemet är:
1. Det har hamnat något på spegeln, typ tunn hinna med fett eller liknande.
2. Spegeln hamnat lite snett.
3. Matt skivan har rörts eller blivit påverkad
4. Dioptri justeringen fel (verkar ni försökt kolla)
5. Det kan väl inte vara så enkelt att hon ser en suddig bild i sökaren enbart för att hon inte tryckt ner avtrycket och AF funktionen ställt in skärpan? Då skulle iofs bilden bli skarp i sökaren efter att bilden tagits.

Det låter som att ni båda skulle vinna mycket på att försöka hitta en fotoklubb, studiecirkel eller liknande där ni kan lära er lite mer om grunderna i foto och kamera handhavande. Om det inte finns där du bor så borde en bättre fotobutik kunna hjälpa er med handhavandet och felsökningen.
Det är jätte svårt att förklara så här i ett diskussionsforum.
 
Först måste vi förstå vad det är som ser suddigt ut.
Är det bilden av själva motivet som ser suddig ut?
Är det sökarinformationen, alltså de siffror och symboler som visas utanför sökarbilden, som ser suddig ut?
Själva bilden blir inte suddig bara för att ni har råkat vimsa till en spegel eller mattskivan. Det syns bara i sökaren. Om det nu är det ni har gjort.
Det finns inte mer än två speglar, förresten. En huvudspegel som speglar upp bilden i sökaren och bakom den en hjälpspegel, som speglar ner en del av bilden till autofokussensorn.
Fäller man upp huvudspegeln fälls även hjälpspegeln upp. Bakom den syns slutaren. Öppnar man den också syns bildsensorn.

Det är både motivet och siffrorna (ja allt hon ser i sökaren) som är suddigt. Okej ja jag har inte koll på speglarna hur många de är m.m utan det som jag har fått lära mig är att man får ta borsten på speglarna försiktigt vid rengöring (men det får man tydligen inte, eller?)
 
Speglarna fälls undan när man tar en bild så de påverkar inte bildresultatet alls. Speglarna är till för att spegla upp bilden i sökaren så att man kan se bilden dvs de påverkar det du ser i sökaren men inte bilden.

Så av beskrivningen så kan vi dra en slutsats om att sensorn verkar vara OK dvs den del som tar bilden.
Slutaren verkar oxå fungera som den ska. Det som kan vara problemet är:
1. Det har hamnat något på spegeln, typ tunn hinna med fett eller liknande.
2. Spegeln hamnat lite snett.
3. Matt skivan har rörts eller blivit påverkad
4. Dioptri justeringen fel (verkar ni försökt kolla)
5. Det kan väl inte vara så enkelt att hon ser en suddig bild i sökaren enbart för att hon inte tryckt ner avtrycket och AF funktionen ställt in skärpan? Då skulle iofs bilden bli skarp i sökaren efter att bilden tagits.

Det låter som att ni båda skulle vinna mycket på att försöka hitta en fotoklubb, studiecirkel eller liknande där ni kan lära er lite mer om grunderna i foto och kamera handhavande. Om det inte finns där du bor så borde en bättre fotobutik kunna hjälpa er med handhavandet och felsökningen.
Det är jätte svårt att förklara så här i ett diskussionsforum.

Okej tack så jättemycket för hjälpen!
 
Det är både motivet och siffrorna (ja allt hon ser i sökaren) som är suddigt.
Ingenting i det utrymme du gjorde rent kan rimligen göra siffrorna suddiga utan felet måste befinna sig ovanför mattskivan för att siffrorna ska kunna påverkas.

Det är inte så enkelt att linsen i sökaren är smutsig eller att den utsatts för väta så det är imma på insidan? Titta på den från lite håll så bör det synas rätt tydligt i så fall.

En annan möjlighet är ju att dioptriinställningen gått sönder och fastnat i ett ändläge så att ingenting alls händer när hon vrider.

Okej ja jag har inte koll på speglarna hur många de är m.m utan det som jag har fått lära mig är att man får ta borsten på speglarna försiktigt vid rengöring (men det får man tydligen inte, eller?)
Nja, den uppfällbara spegeln är rätt ömtålig så det skadar inte att vara lite överdrivet försiktig med just den och undvika beröring så långt det går. Framförallt är det normalt helt onödigt att göra den ren på annat sätt än att blåsa av den med blåsan så varför ta risken även om den är rätt liten.
 
Det är både motivet och siffrorna (ja allt hon ser i sökaren) som är suddigt. Okej ja jag har inte koll på speglarna hur många de är m.m utan det som jag har fått lära mig är att man får ta borsten på speglarna försiktigt vid rengöring (men det får man tydligen inte, eller?)

Om allt hon ser i sökaren är suddigt, inklusive siffrorna så kan det bara bero på vad som finns efter prismat. Det vill säga linsen man ser igenom och dess dioptri-installning.
Kolla att linsen till sökaren är ren och utan imma. Kolla att synkorrigeringen (dioptri) står rätt.
Det är inga problem att göra ren spegeln. Efter jag gjort ren sensorn med Eclipse brukar jag ge spegeln en omgång. Använder samma spatel som jag använt för sensorrengöringen och dammar av spegeln och eventuell beläggning. Den är mindre känslig än sensorn.
Det bildas lätt en beläggning på den som påminner om det man får på bilrutor.
Detta brukar komma från mjukgörare i plaster. Tas lätt bort av Eclipse och ger en ljusare och distinktare sökarbild.
 
Ingenting i det utrymme du gjorde rent kan rimligen göra siffrorna suddiga utan felet måste befinna sig ovanför mattskivan för att siffrorna ska kunna påverkas.

Det är inte så enkelt att linsen i sökaren är smutsig eller att den utsatts för väta så det är imma på insidan? Titta på den från lite håll så bör det synas rätt tydligt i så fall.

En annan möjlighet är ju att dioptriinställningen gått sönder och fastnat i ett ändläge så att ingenting alls händer när hon vrider.


Nja, den uppfällbara spegeln är rätt ömtålig så det skadar inte att vara lite överdrivet försiktig med just den och undvika beröring så långt det går. Framförallt är det normalt helt onödigt att göra den ren på annat sätt än att blåsa av den med blåsan så varför ta risken även om den är rätt liten.

Okej tack för alla tipsen!
Pappa snackade med Scandinavian Photo idag om en fjärstyrd fjärrutlösare.
Han tog då upp det här med hennes kamera och killen trodde också att det var dioptriinställningen som spökar. Att hon har råkat dra upp den på +2 eller -2.
Men den här killen på Scandinavian Photo trodde att när jag sa att hon skulle dra upp ratten så att den hamnade på +2 och då såg hon inget. Men när hon sedan skulle dra ner den till "normalläge" så har hon förmodligen dratt den så långt ner så att den hamnade på -2.
Där trodde han felet satt. Jag ska fråga henne imorgon om det löste sig efter att hon hade gjort så.

Precis, jag har en annan speciell borste som är "eldriven". Man trycker in en knapp så vibrerar borsten och putsar spegeln i kamerahuset. Den ska man använda efter att man har öppnat spegellåset.
 
Om allt hon ser i sökaren är suddigt, inklusive siffrorna så kan det bara bero på vad som finns efter prismat. Det vill säga linsen man ser igenom och dess dioptri-installning.
Kolla att linsen till sökaren är ren och utan imma. Kolla att synkorrigeringen (dioptri) står rätt.
Det är inga problem att göra ren spegeln. Efter jag gjort ren sensorn med Eclipse brukar jag ge spegeln en omgång. Använder samma spatel som jag använt för sensorrengöringen och dammar av spegeln och eventuell beläggning. Den är mindre känslig än sensorn.
Det bildas lätt en beläggning på den som påminner om det man får på bilrutor.
Detta brukar komma från mjukgörare i plaster. Tas lätt bort av Eclipse och ger en ljusare och distinktare sökarbild.



Okej tack jag ska kolla på det du nämnde!
Jag tror att det är dioptriinställningen som hon har kommit åt.
 
Har du rubbat speglarnas läge så blir även bilderna suddiga. Orsaken är att "submirror", dvs den lilla spegeln bakom den stora speglar ner ljuset till AF sensorerna. Så om bilderna blir skarpa men sökaren är suddig så är det något helt annat ni har gjort
 
Har du rubbat speglarnas läge så blir även bilderna suddiga. Orsaken är att "submirror", dvs den lilla spegeln bakom den stora speglar ner ljuset till AF sensorerna. Så om bilderna blir skarpa men sökaren är suddig så är det något helt annat ni har gjort

Okej tack så mycket!
 
Är kameran på när hon tittar i sökaren och det ser suddigt ut? Om den är avstängd är det alltid suddigt i sökaren. Om det är det när kameran är på är det något fel någonstans...
 
hej! Min kompis har nyligen fått sin första systemkamera nikon d3000.

I fredags visade jag henne hur man byter objektiv på kameran (själv har jag en nikon d70s) jag passade även på att visa att man försiktigt kunde ta en rengörings bortse (som man även kunde pumpa luft ur) som hon hade köpt till kameran, och dra/pensla försiktigt försiktigt med den på de två speglarna inne i kamerahuset.
Jag har gjort det flera flera gånger på min för att ta bort smuts som kommit in där, det har aldrig blivit några repor på speglarna och jag är väldigt försiktigt när jag gör det.

Jag öppnade också spegellåset för henne för att se den "tredje" spegeln som kommer fram när man trycker på avtryckaren. Den är ju ännu känsligare så vi rörde den inte alls utan lät den "fälla tillbaks".

Det konstiga nu är att idag, tre dagar senare, när hon tog fram kameran och skulle ta en bild på sin hund. Så var bilden hon såg i sökaren helt suddig. Hon sa i telefon att det såg ut som att bilden var "dimmig" när man tittade i sökaren. När hon sedan tog en testbild, var bilden som kom upp på displayen helt i skärpa.

Detta har själv hänt mig en gång för länge sedan, jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde för att man skulle se bilden i fokus i sökaren igen. Men jag har för mig att det var någon inställning.
Hennes standard objektiv på 18-55mm är och det är instellt på autoläge jag frågade också om hon hade kommit åt den här lilla lilla ratten/kanppen som sitter dirket till höger om sökaren som man kan skjuta uppåt för att få bilden suddig i sökaren men att bilden i sig blir skarp. Men den hade hon inte rört.

har ingenaning om vad problemet är. tycker att det skulle vara konstigt om det är "de två första" speglarna som har blivit skadade när vi tog bortsen över jätteförsiktigt. för det skulle ju synas på bilderna, att de var skadade?i.o.m att det är i självaste sökaren man ser suddigt i så måste det vara något annat.

jag hoppas att ni kan hjälpa mig!



problemet är löst då hennes pappa tittade på kameran och rengorde speglarna med ett speciellt medel som de hade köpt till kameran.
Tack för alla råd och tips som ni har skrivit!

/mvh sofia munther
 
problemet är löst då hennes pappa tittade på kameran och rengorde speglarna med ett speciellt medel som de hade köpt till kameran.
Tack för alla råd och tips som ni har skrivit!

/mvh sofia munther[

Var speglarna (spegeln?) alltså smutsiga, och nu är de rengjorda?

I så fall borde siffrorna i sökaren varit skarpa. Skumt.

Ni som fattar; förklara!

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.