ANNONS
Annons

Ser man Aperture/shutter speed- förändringen i realtid om man kör live view på instegs Nikon D3500??

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Jag skaffade en instegsmodell Nikon D3500 jag lär mig sakta men säkert… Men det verkar inte som att man kan se förändringen i realtid om jag ändrar bländaröppning/shutter speed när jag kör live view…
Vet någon om det stämmer :)?

Det Verkar fungera på Canons 2000D och om det inte fungerar kanske jag tvingas byta system 🙈

Tack för hjälp!
En glad noob :)

Använd "Info"-knappen för att se tid, bländare och annan info. Se bif bild.

Bilagor

• Screenshot_20221114_230046_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221114_230046_Samsung Internet.jpg
    473.9 KB · Visningar: 12
Använd "Info"-knappen för att se tid, bländare och annan info. Se bif bild.
Hej :)

det är jag med på men jag tänkte går det att se den faktiska förändringen på lcd-displayen om jag till exempel ändrar bländaröppning så borde bilden bli mörkare/ljusare, men det händer ingenting…?

på canons insteg så ser man den faktiska skillnaden på displayen om man går från 1.8 till 20 exempelvis :)

Det beror på om du låter displayen simulera exponeringen eller ej. Åtminstone gör det det på en Canon. Möjligen med undantag för att vissa enkla modeller inte har alla alternativ, så det kan vara så att man inte kan stänga av exponeringssimulering.

Du ser förändringen i exponering i Live view om du verkligen ändrar den! För att exponeringen ska ändra sig måste du ställa vredet på "M" och stänga av auto-ISO. Annars kommer kameran att ändra slutartid och/eller ISO för att ge dig korrekt exponering.

Per

Du ser förändringen i exponering i Live view om du verkligen ändrar den! För att exponeringen ska ändra sig måste du ställa vredet på "M" och stänga av auto-ISO. Annars kommer kameran att ändra slutartid och/eller ISO för att ge dig korrekt exponering.

Per

Det förutsätter att kameran har möjligheten att visa ändringen och att den är inställd att göra det. Jag tror dock inte att D3500 har funktionen, men det är en modellfråga och inte märkesfråga. Både D810 och D850 har funktionen. Jag tror att D800 har det också, men är inte helt säker. D700 är rätt hopplös i LV-läge på alla sätt och vis däremot.

Tack för svar! Jag fotar leksaker och då vill jag ibland ha en helt svart bakgrund och då är det lättare att kolla via live view för att ljussättningen ska bli någorlunda rätt…

Men när jag sätter kameran i manuellt (M) läge, slår på live viewoch går från 1.8 till 20 i Aperture så händer absolut ingenting på skärmen…
Då känns det som att den funktionen inte finns på den här modellen?

Eller tänker jag fel?

Jag skaffade en instegsmodell Nikon D3500 jag lär mig sakta men säkert… Men det verkar inte som att man kan se förändringen i realtid om jag ändrar bländaröppning/shutter speed när jag kör live view…
Vet någon om det stämmer :)?

Det Verkar fungera på Canons 2000D och om det inte fungerar kanske jag tvingas byta system 🙈

Tack för hjälp!
En glad noob :)

Vad händer om du trucker på OK knappen när du är i Live View?

Finns det så lär instruktionsboken berätta hur det går till. Titta därt, får jag väl rekommendera då.

Ladda ned instruktionsboken som pdf på din dator eller telefon så blir det lättare att söka.

Det bästa sättet att få svart bakgrund är väl annars att använda extern blixt för att belysa leksaken. Blixtljuset avtar med kvadraten på avståndet till blixten så är bakgrunden tillräckligt långt borta blir den svart. Om det behövs använd en svart pappskiva eller liknande för att hindra blixtljuset från att falla på bakgrunden. Om det behövs släck ned ljuset i rummet eller dra ned persiennerna så att inget ljus förutom blixtljuset bidrar till bilden.

Ställ in iso 100, och 1/200 sekund (hitta blixt symbolen på den stora instälningsratten på kamerans ovansida. Ställ in bländare så att du får önskat skärpedjup. Ta testbilder tills exponeringen blir rätt.

Fördelen med att använda blixt är att blixten har kort brinntid vilket eliminerar risken för skakningsoskärpa

För lite inspiration med ljussättning med blixt titta på exempel från t.ex
https://www.youtube.com/@CameraClubLive. Det mesta som görs där kan göras med vanliga speedlighets så länge man kan variera effekten.

Vad det gäller val av blixt så behöver du egentligen ingen TTL automatik. Manuella blixtar är mycket billigare. Du vill förmodligen ändå ta testbilder för att se att ljuset hamnar rätt. Det är dock en praktiskt om de kan radiostyras från kameran. Godox har många sådana modeller att välja mellan.

Ladda ned instruktionsboken som pdf på din dator eller telefon så blir det lättare att söka.

Det bästa sättet att få svart bakgrund är väl annars att använda extern blixt för att belysa leksaken. Blixtljuset avtar med kvadraten på avståndet till blixten så är bakgrunden tillräckligt långt borta blir den svart. Om det behövs använd en svart pappskiva eller liknande för att hindra blixtljuset från att falla på bakgrunden. Om det behövs släck ned ljuset i rummet eller dra ned persiennerna så att inget ljus förutom blixtljuset bidrar till bilden.

Ställ in iso 100, och 1/200 sekund (hitta blixt symbolen på den stora instälningsratten på kamerans ovansida. Ställ in bländare så att du får önskat skärpedjup. Ta testbilder tills exponeringen blir rätt.

Fördelen med att använda blixt är att blixten har kort brinntid vilket eliminerar risken för skakningsoskärpa

För lite inspiration med ljussättning med blixt titta på exempel från t.ex
https://www.youtube.com/@CameraClubLive. Det mesta som görs där kan göras med vanliga speedlighets så länge man kan variera effekten.

Vad det gäller val av blixt så behöver du egentligen ingen TTL automatik. Manuella blixtar är mycket billigare. Du vill förmodligen ändå ta testbilder för att se att ljuset hamnar rätt. Det är dock en praktiskt om de kan radiostyras från kameran. Godox har många sådana modeller att välja mellan.
Tack snälla!

vilket roligt tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar