Annons

sepia

Produkter
(logga in för att koppla)

KRISTER-P

Medlem
:) Hej hopass att jul och ny år har varit bra för eder alla, jag fick några gamla cokin filter bla sepia av en foto handlare i stan jag har ingen som helst erfarenhet av desa filter tänkte höra om någon där ute vet lite om sepia foto.
Undrar mest om hur mycket ett filter av denna typ tar i ljus.Jag har tänkt att använda minolta 505si med tamron 90 2,8 macro stativ och kodak iso 400.
Filmval och bländare är jag mycke tacksamm för ideer och förslag m v h krister

Det är ju bara att pröva.. Först utan filter mät och kom ihåg värdet, sen gänga på filtret o så mäta igen...

Olika för olika filter.. brukar dessutom stå på filtren.

Cokin har säkert flera olika "styrkor" ref 005 sepia = 2 steg, ref 045 sepialight = 1 steg.
Tala om att du vill ha sepia-tonen kvar vid kopieringen, labben filtrerar annars bort sepian.

Jag har själv använt en s/v film (KODAK T400CN) som labbet kan kopiera till en sepia ton. Sepia färgen syns bäst i de ljusa partierna med den filmen, så blir det nog med dina filter.
Det finns massor av motiv som blir toppen med sepia ex. porträtt, äldre stadsmiljöer, bröllops bilder (med en lätt sepia-ton) mfl.

Testa med någon film som ska ge mättade färger ex. kodak´s VS filmer eller liknande, det är ju ingen ide´ med en neutral och tråkig film nu när du vill få en varm sepia-ton.
Robert.

tack

:p Tack för hjälpen ska test det under helgen här ska bara försöka fixa några bra lampor först.
Jag är nybörjare, så att det med filter är inte så lätt alla gånger att få till bra..
Tack så mycket Krister

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar