ANNONS
Annons

Sepia- & B&W-fotograferingsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

milongastar

Ny medlem
Hej alla...
Jag gillar att fota svart/vitt eller Sepia, och just nu håller jag på att plåta för övnings skull.
Jag har min Canon 600D som jag ställt in på B&W, och ställt även in den på Sepia, och även orange filter.
Jag gillar att ta bilder på höghus med molnen i bakgrunden. Förgrunden blir alltid väldigt mörk och molnen blir dynamiskt perfekta. Har någon något trick för att få förgrunden ljusare utan att tappa molnen vackra konturer? Jag gillar att försöka få bilden perfekt i kameran istället för gå in i PS och retuchera. Jag har för vana att jobba ur M-läge.

tack på förhand.

Hej alla...
Jag gillar att fota svart/vitt eller Sepia, och just nu håller jag på att plåta för övnings skull.
Jag har min Canon 600D som jag ställt in på B&W, och ställt även in den på Sepia, och även orange filter.
Jag gillar att ta bilder på höghus med molnen i bakgrunden. Förgrunden blir alltid väldigt mörk och molnen blir dynamiskt perfekta. Har någon något trick för att få förgrunden ljusare utan att tappa molnen vackra konturer? Jag gillar att försöka få bilden perfekt i kameran istället för gå in i PS och retuchera. Jag har för vana att jobba ur M-läge.

tack på förhand.

Hej !

Gulfilter, Orangefilter, Rödfilter, Polfilter.

//MW

Hej !

Gulfilter, Orangefilter, Rödfilter, Polfilter.

//MW

hej, jag har ett polfilter på.
sedan har jag ställt in kamerans inställningar på orangefilter så himlen blir grymt snygg dock är fasaderna som ligger i skuggan väldigt mörka. Slår jag på blixten så blir himlen bara ljusare och jag får inte inte korrekt exponering..några andra ideer?

hej, jag har ett polfilter på.
sedan har jag ställt in kamerans inställningar på orangefilter så himlen blir grymt snygg dock är fasaderna som ligger i skuggan väldigt mörka. Slår jag på blixten så blir himlen bara ljusare och jag får inte inte korrekt exponering..några andra ideer?

Hej !

Nja, det är riktiga filter jag menar, ett gult dämpar blått ex.

Får du inte till det så återstår PS eller dyligt.

Gör två framkallningar av Rawfilen, en med perfekt
himmel, en med perfekta byggnader.

Maska sedan ihop dessa med en lagermask.

/MW

Hej !

Nja, det är riktiga filter jag menar, ett gult dämpar blått ex.

Får du inte till det så återstår PS eller dyligt.

Gör två framkallningar av Rawfilen, en med perfekt
himmel, en med perfekta byggnader.

Maska sedan ihop dessa med en lagermask.

/MW

Ok, tack, jag får först prova med riktiga filters, om inte annat så får det bli PS...lite tråkigt dock..
tack för hjälpen..
vh

Ok, tack, jag får först prova med riktiga filters, om inte annat så får det bli PS...lite tråkigt dock..
tack för hjälpen..
vh

Hej !

Varför göra klart i K ?

Hade du använt tradionell analog bw-film så hade du
gjort en exponering av papperskopia så att byggnaden
blev bra, sen hade du efterlyst himlen så att den fick den
ton som önskades, ingen ansåg på något sätt att
detta var nått sort "fusk".

----

Nu vet jag inte riktigt förutsättningrna,
ett sätt är att använda ett avtonande gråfilter
för att mörka ex himlen

//MW

Om du nödvändigtvis måste låta kameran göra bilden klar åt dig, så bör du kunna gå in i JPG-inställningarna och minsta kontrasten. Eventuellt kan det också finnas någon funktion för att lyfta skuggorna. Men tänk på att det enda du gör är att låta någon japansk ingenjör behandla bilden åt dig istället för att du gör det själv. Möjligheterna är oändligt mycket större om du fotograferar i råformat och efterbehandlar bilden efter eget tycke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar