Annons

Separera RAW och JPEG vid import?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Säkert inte första gången frågan ställs men hittade inget bra svar så frågar igen.

Fotar som många i både RAW och Jpeg paralellt i min kamera K-5 som har endast 1 kortplats och när sedan bilderna ska kopieras in i datorn så skulle jag vilja skilja dem åt när DCIM mappen ska över så att alla RAW hamnar i en mapp och alla JPEG i en annan, det är så pilligt att dra eller klippa och klistra flera hundra bilder varje gång.

Arbetsgången jag vill åt är alltså att först kopiera hela DCIM mappens innehåll från kameran till datorn, därefter separera de olika formaten i egna mappar efter filformat.

Så hur får man lättast denna funktion i Win eller finns det någon mjukvara som gör det?
Använder PSE men gillar inte att importera/sortera via det utan vill sköta det manuellt via utforskaren.

Tack på förhand

Om du vill sköta det manuellt så är det ju ganska enkelt att skriva en kommando-fil i WIndows, en så kallad BAT-fil, som kopierar JPG-bilder till en mapp och RAW-filer till en annan.

Te x

ROBOCOPY M:\DCIM D:\NyaBilder\JPG *.JPG /MIR
ROBOCOPY M:\DCIM D:\NyaBilder\RAW *.RAF /MIR

Öppna anteckningar, kopiera in ovanstående, spara filen som Kopiera.bat. Sedan kan du dubbelklicka och testa.

OBS! Ovanstående testade jag för min Fuji kamera, du måste förstås modifiera ändelsens för RAW-filerna till . NEF eller .CR2 etc beroende på vilken kamera du har. Förutsätter också att kortet sätts i en kortläsare som har enhetsbokstaven M och att datadisken har D:, modifiera efter behov.

Det går säkert att förfina kommandot beroende på exakt vad du vill ha.

Jag gör som du, importerar "för hand" till en datummapp.
Väl där förhandsgranskar och rensar jag bilderna i gratisprogrammet Faststone Image Viewer där sedan eventeull sortering görs genom att låta programmet sortera efter typ. Då hamnar jpg och dng (eller pef) i olika delar på programmets "ljusbord" där jag markerar alla av en sort med klick-shift som vanligt och drar dem till en ny mapp som har skapas i programmets utforskare eller direkt på "ljusbordet" om man så vill. Första gången man öppnar några hundra bilder kan det ta lite tid eftersom programmet bygger en databasfil med småbilderna men sedan går det fort. Jag använder det här programmet istället för Bridge som jag tycker är i trögaste laget. Från Faststone kan man sedan starta andra program som PS eller Bridge eller vad man vill.
www.faststone.org Använd site 2 för nedladdningen det är enklast.
Har du inte använt programmet förut och tycker att det är intressant så hör av dej så ska du få några filer med inställningsförslag som bygger på erfarenheter jag har gjort efter att ha använt programmet i snart tio år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar