Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare bara använt blåsbälg för att rengöra sensorn i min 5D. Men nu var det dags att göra något åt dammet som bara flyger omkring i kamerahuset. Försökte finna information om sensorrengöring på Fotosidan utan att lyckas. Däremot fann jag den här sidan: http://www.cleaningdigitalcameras.com/
Idag skaffade jag nödvändig utrustning och började rengöra. Jag använde metanolbaserad vätska (Eclipse) och så kallade swabs som jag tror heter svabb på svenska (svabbar?). Först använde jag svabb från VisibleDust. Sedan tillverkade jag egna svabbs med Pec*Pad som jag lindade på använda och "nakna" VisibleDust svabbar.
Resultatet blev väl ok efter elva (!) strykningar och det fungerade nästan lika bra med de hemmagjorda svabben. Men det verkar som om man med svabbmetoden vispar runt dammkorn som finns i kamerahuset och att dessa korn sedan lägger sig på sensorn när man avlägsnar svabben.

Så mina frågor är:
Ska man skaffa sig någon typ av minidammsugare för att först suga ut dam innan man gör rent med svabbs? Om ja, vad rekommenderar ni? Eller har ni andra förslag om hur man bäst rengör sensorer. Jag vill kunna göra sensorrengöringen själv när jag är långt från serviceställen.

Tack på förhand, Alve

Sensor efter elva rengöringar med svabbar. Lägg märke till hur dammkornen samlas i hörnen. Det ensamma kornet längre in har kommit dit när jag lyft svabben från sensorn.

Bilagor

• efter-rengöring.jpg
    efter-rengöring.jpg
    82.2 KB · Visningar: 2,078
jag kör med eclips.
Tänk på att brunnen ner, de svarta partierna är infettade, så du inte drar ner fett.

Har köpt en lupp med inbyggda led sombelysning. Suverät för att se var det e rester.
Har kört detta på 350D, 400D, 1Dmk2 o 5D

Vissa 5D lär ha en annan beläggning på AA filtret så viss typ av Eclips löser upp den.

Roine

roinek skrev:
rätt uppfattat

Vad är det för något? Ska inte det vara kvar om det fanns där original. Han på canon lät superallvarlig om att använda vätskor att rengöra med, typ att de pajade sensorn.

Nej det är en gammal uppgift som härstammar från tillverkaren av Eclipse men var felaktig.
De släppte Eclipse E2 för kameror som har oxid beläggning som jag antar är ir-filtret utan på glaset.
De dementerade senare detta och meddelade att Canon 5D har beläggningen på insidan precis som de flesta andra Canonkameror. Så svabba lugnt.

Vill bara säga att använd ingen dammsugare. Jag köpte vad jag trodde var det optimala rengöringskitet från Delkin.
Om man använder deras minidammsugare som ingick så är man garanterad mer damm på sensorn än man någonsin haft förut.
Egentligen säger det sig själv när man tänker efter.
Man skapar en luftcirkulation när man suger luft inifrån spegelhuset som blåses ut utanför. Den luft som försvinner måste alltså ersättas med luft från rummet. Alla har sett hur luften i ett mörkt rum ser ut när några ljusstrimmor lyser upp luften. Det dammet lägger sig direkt på sensorn.
Den dammsugaren har jag bara kvar som kuriosa.

Jag använder Sensor swab från Digital solution. Det är samma firma som gör Eclipse. Har också provat några andra märken men inte blivit nöjd för att de luddar.
Det gäller också att ha rätt storlek till sensorn. Provade att använda en svabb för 1.6 till min 5D men det fungerade inte utan lämnade ludd.
Sedan gäller det att börja ända ut i ena kanten och dra ordentligt ända till nästa kortsida sedan vända på svabben och göra likadant tillbaka.
Ibland med envisa fläckar kan jag få upprepa det en gång. Mer än 2 gånger skall inte behövas.
Sedan får man acceptera att de minsta fläckarna man ser när man provfotar himlen med bländare 22 eller liknande kan man glömma.
Man blir aldrig av med allt och bara man byter objektiv så kommer det in lite mer damm i spegelhuset som förr eller senare fastnar på sensorn.

Hej Mats,
Är du helt säker på detta med vanlig Eclipse till 5D? Har du länk till dementin?
Dags för vårstädning nu! :)

Väcker liv i denna gamla tråd eftersom jag idag hittade lite ny fakta av en slump. Såg också att en hade fått sitt filter förstört av Visble Dusts rengöringsvätska. Så detta gäller inte enbart Eclipse.
Så vi som har gamla 5D verkar få svabba försiktigt.

http://www.photosol.com/e25d.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar