Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Radiation

Ny medlem
Hej,

Jag vet att det finns mängder av trådar angående detta, kanske är det just det som är problemet. Jag skulle tycka det var bra om det gick att sammanställa en FAQ angående ämnet så man slipper allt letande. Jag efterfrågar därför att samtliga som någon gång gjort det med tillfredsställande resultat beskriver sin metod i den här tråden. Och för att föregå med gott exempel startar jag.

Inhandlade tryckluft på Clas Ohlsson, (sök på air duster på http://www.clasohlson.se/ så kommer den fram). Inhandlade vidare en mårdhårspensel på kreatima (http://www.kreatima.se/).

Tvättade sedan nogsamt händerna och skred till verket genom att ställa in kameran på sensorrengöring och blåste rakt in i kameran i några sekunder. Man bör dock inte spruta för länge eftersom när luften i sprayburken utvidgar sig kyls den och bildar därmed kondens. Efter den behandlingen tog jag fram min pensel och blåste över den, några sekunder på varje sida, drog sedan med penseln över sensorn från vänster till höger en gång. Därefter blåste jag ren penseln på båda sidor och upprepade hela proceduren 4-5 gånger.

Tog ett antal provbilder på en grå, men dock ljus himmel med liten bländare för att jämföra med tidigare, resultatet var mycket bra. Fick inte bort allt damm, men minst 90%. Antar att man ska krångla med vätskor och annat för att få bort allt.

Jag vet att det diskuteras huruvida man ska/inte ska blåsa och den diskussionen får för all del fortsätta, men det viktiga i det här sammanhanget är att presentera metoder som verkligen fungerar, och ovanstående metod fungerade verkligen.

Djupt tacksam för kritik och förslag.

Kameran som undergick behandlingen var en 300D.

Bästa hälsningar Emil
 
Jag fick damm på min sensor för nån vecka sen men det löste sig med en blåsare, så det kanske var av den enklare sorten, men rent blev det i alla fall.
 
Vad jag förstår så är de kommersiella "penselmetoderna" baserade på en pensel med borst av nylon. Anledningen ska vara att genomblåsningen skapar statisk elektricitet i en sådan, vilket inte sker med en pensel med t.ex. mårdhår, och laddningen plockar upp och håller dammet som sedan kan blåsas ur vid nästa "laddning" av borsten.

Inte vet jag vad som är sant och falskt förstås.
 
Anders Östberg skrev:
Vad jag förstår så är de kommersiella "penselmetoderna" baserade på en pensel med borst av nylon. Anledningen ska vara att genomblåsningen skapar statisk elektricitet i en sådan, vilket inte sker med en pensel med t.ex. mårdhår, och laddningen plockar upp och håller dammet som sedan kan blåsas ur vid nästa "laddning" av borsten.

Inte vet jag vad som är sant och falskt förstås.

Jag håller på metoden med blåsning på pensle ger upphov till statisk elekriscitet som räcker för att dra till sig de förhållandevis lätta dammpartikalrna. Det är sällan det är är ingrott smuts på sensorn.

Testade att dra händerna genom kalfusen och det sprakde rätt duktigt. Har nu konstaterat att jag har damm på loftet ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.