Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sensorrengöring - vilket system rekomenderas?
- Trådstartare bengt-re
- Start datum
PelleAbelson
Aktiv medlem
Har två crop kameror canon som börjar bli väl dammiga på sensorn - vilka produkter är bäst? Finns många underliga saker, men vad fungerar på riktigt? Trist att inte kunna använda små bländare just nu...![]()
Börja med en blåsbälg!! Det räcker oftast att blåsa sensorn med en sån!!
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5610
Bertil V
Aktiv medlem
Effektivt sätt
Jag föreslår att du skaffar Arctic Butterfly från Visibledust. Det är ett väldig enkelt och oerhört effektivt sätt att göra ren sensorn. Till skillnad från en blåsbälg ser "penseln" till att allt damm förs ut ur kameran. A&T Phototech säljer deras produkter likso´m Cyberphoto. Det finns både torr och våt rengöring. Produkterna har fått toppbetyg i tester, själv har jag använt penseln och den fungerar superbra.
Jag föreslår att du skaffar Arctic Butterfly från Visibledust. Det är ett väldig enkelt och oerhört effektivt sätt att göra ren sensorn. Till skillnad från en blåsbälg ser "penseln" till att allt damm förs ut ur kameran. A&T Phototech säljer deras produkter likso´m Cyberphoto. Det finns både torr och våt rengöring. Produkterna har fått toppbetyg i tester, själv har jag använt penseln och den fungerar superbra.
bengt-re
Aktiv medlem
Tackar för tipsen. Blåsbälg och svabbar är beställda - skall bli roligt pyssel att få rena sensorer igen... Märkligt hur illa det han bli innan man såg det - troligen mest beroende på att jag sällan har mindre än bländare än 5.6 eller så.... Macrofotografering ställer ju däremot krav på lite mindre bländare för att få hanterbart skärpedjup.