Annons

Sensorrengöring via kameramenyn

Produkter
(logga in för att koppla)

kozakkk

Medlem
Hej!
Min kameras sensor är full av fula små dammkorn. Jag satte igång sensorrengöringen i menyn på kameran. Det stod och blinkade CLEAn i säker 1,5 timme innan jag stängde av den. Skulle den gått längre eller var det nått fel tro? Hur länge är det normalt att den jobbar?

Kameran blev hyfsat ren såg jag iallafall =)!

Tacksam för svar! Kerstin
 
Hej,

När du väljer sensorrengöring i menyn är det enda som händer att kameran fäller upp spegeln och öppnar slutaren så att man ska kunna komma åt att blåsa rent sensorn med en gummituta (eller göra rent på annat sätt).

Om du bara valt sensorrengöring och låtit kameran stå så finns det nog risk att sensorn snarare blivit skitigare, då den varit exponerad så länge ...
 
AFE skrev:
Om du bara valt sensorrengöring och låtit kameran stå så finns det nog risk att sensorn snarare blivit skitigare, då den varit exponerad så länge ...
Eftersom Kerstin missuppfattat funktionen så antar jag att hon hade objetivet monterat under operationen & då är det lugnt. Om det däremot var avmonterat så är det som Anders skriver.

Ville bara lugna dig Kerstin & hoppas på att du hade objektivet på, om så inte var fallet så går det att rengöra & inget är förstört...

//Larsa
 
Kerstin!

Gör nu bara inte som så många andra - att själv blåsa in i kameran....Använd verkligen gummituta. Sök på sensorrengöring så får du upp många trådar kring detta ämne.

Jag har testat att göra rent min kamera själv och det gick faktiskt bra. Jag använde en pensel som jag först rengjorde och sedan blåste på med "luft på burk" för att få den statisk.(absolut inte in i kameran med luft på burk)Jag tog en gummituta och blåste rent så gott jag kunde och sedan tog jag pecpads och eclipsevätska och rengjorde med. Lite krångligt och MKT darriga nerver....

Alternativet är annars att lämna in kameran, vet ej vad det kostar eller hur lång tid det tar.

Fniss....jag blir så full av skratt utav ditt inlägg =) Jag hoppas att du bjuder på det =))

MVH Romana

( Inget elakt menat!)
 
Senast ändrad:
Hihi!

Oj!
Tack för hjälpen, den behövde jag tydligen. Jag gick till en fotoaffär för att lämna in kameran för rengöring av sensorn. Det var de som föreslog att jag skulle sätta på sensorrengöringen. De tom ringde någonstans tror jag för att kolla hur man gjorde. De sa att den skulle stå på tills texten CLEAn slutade blinka och att sensorn skakades om eller något där inne så att dammkornen kunde försvinna om man hade tur!

Så enkelt var det alltså inte=)!

Ska läsa vidare om era bra tips!

Kerstin
 
Jag tycker det verkar som att du ska byta fotobutik, om de tom behöver ringa för att ta reda på det å sen ger dig fel svar så..

Eller alternativt fråga här istället =) vilket det var tur du gjorde =)

Lycka till!
 
Är det en olympus SLR kamera du har så har den inbyggd sensorrengörare.
Är det en Canon (du skriver i ett Canon forum) så har den missledande texten sensorrengöring.
Mikael
 
Finns det någon möjlighet att göra nåt liknande på en Nikon D70? så att man kommer åt att blåsa rent?
 
Läs bruksanvisningen där står det hur du ska göra och det går inte att skriva det mera utförligt här än vad det står där.
Man kan undra om det är någon här i detta forum som har försökt att torka katten i Micron!!
 
ohwall skrev:
Läs bruksanvisningen där står det hur du ska göra och det går inte att skriva det mera utförligt här än vad det står där.
Man kan undra om det är någon här i detta forum som har försökt att torka katten i Micron!!

Kommentarer överflödiga...
 
Ett visst hum av taktkänsla i inläggen skadar kanske inte... eller att förtydliga med en smiley om man med sitt inlägg avser att vara humoristiskt ironisk.

MVH Romana
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.