Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring - K7, Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Hej hopp,

Jag har lyckats kladda ner min sensor med klister från en tejpbit. Jag vet, dumt gjort och jag behöver inte få höra det igen :)

Jag gissar att de tär en dålig idé att försöka få bort det själv med exempelvis isopropanol?

Så min andra fråga är då, finns det ngn i Stockholm eller omnejd som är vass på sånt?

Jag har använt kameraservice i Kungsör tidigare, men vill helst slippa skicka den.

Tack & bock, Fredrik

Hej hopp,

Jag har lyckats kladda ner min sensor med klister från en tejpbit. Jag vet, dumt gjort och jag behöver inte få höra det igen :)

Jag gissar att de tär en dålig idé att försöka få bort det själv med exempelvis isopropanol?

Så min andra fråga är då, finns det ngn i Stockholm eller omnejd som är vass på sånt?

Jag har använt kameraservice i Kungsör tidigare, men vill helst slippa skicka den.

Tack & bock, Fredrik

Detta är ett bra skäl att välja att fota med film istf. digitalt! :)

Kungsör är ju inte så långt från Stockholm så du kan alltid åka dit, själv bor jag i Surahammar och har alltid tagit mig dit personligen.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och hasat mig upp till Schönherrs Foto här i stan. Dom utlovar rengöring för 450 spänn.

Han såg förvisso både förvånad, oroad och skeptisk ut när jag, som svar på hans fråga om hur smutsigt det är, svarade "klister."

Fortsättning följer.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och hasat mig upp till Schönherrs Foto här i stan. Dom utlovar rengöring för 450 spänn.

Han såg förvisso både förvånad, oroad och skeptisk ut när jag, som svar på hans fråga om hur smutsigt det är, svarade "klister."

Fortsättning följer.

Hej lägger ingen värdering på att du har fått tejpklister på sensorn (shit happens),

men hur gick det till?

Hej lägger ingen värdering på att du har fått tejpklister på sensorn (shit happens),

men hur gick det till?

Eh, jag har lyckats slarva bort mitt Pentax rengögrinskit, klisterstämpeln, så att säga.
Så jag beslöt mig att bygga en egen vilket gav ett ganska tveksamt resultat, helt enkelt.

Äsch, någon måste ju prova så nu vet vi alla att det inte fungerar. Learn by doing eller se någon annan göra misstaget. Lycka till!

Min erfarenhet är att man kan vara ganska våldsam med sensorn, så länge man använder mjuka material. Med jag har gnuggat sensorn rejält med tops och isopropanol flera gånger. Tyvärr har jag fortfarande en liten liten fläck som egentligen inte är något problem.
Men när jag nyligen renoverade en antik kikare hade jag liknande problem med nåt kladd som inte släppte av spriten. Då testade jag försterputs, och det fungerade utmärkt. Det var ett enkelt val eftersom en gammal kikare inte har någon antireflexbehandling. Men jag kommer vara frestad testa det även på sensorn. Självklart följt av en spritavtorkning för att få bort vatten och ammoniak.
Någon som redan testat något sådant?

Bra tips, Peter! KOmmer säkert att komma till pass i framtiden :)

För att få ett avslut på den här historien kan jag meddela att herrarna borta på Schönherr´s foto klarade biffen. Av mitt tejpkladd återstår intet och allt jag fick stå ut med var 350kr samt lite förnedring i form av en förklaring om hur smutsfläcken uppstod.

Jag hoppas ingen kommer att skylla på FS om ni använder fönsterputs på sensorn och det visar sig fungera dåligt - alla som tillverkar prylar som ska rengöras optiskt säger att man inte ska använda just fönsterputs som innehåller ammoniak och annat skit :)

Jag kör själv med fönsterputs för mina datorskärmar med gott resultat ...

Jag hoppas ingen kommer att skylla på FS om ni använder fönsterputs på sensorn och det visar sig fungera dåligt - alla som tillverkar prylar som ska rengöras optiskt säger att man inte ska använda just fönsterputs som innehåller ammoniak och annat skit :)

Jag kör själv med fönsterputs för mina datorskärmar med gott resultat ...

Nej jag är rädd att ammoniaken kan skada antireflexbehandlingen. Hade fläcken varit större skulle jag testat, men den är bara några få pixlar stor så det får nog vara. En stor del i fönsterputs är ju vatten, och det vill man inte heller få in i kameran...

Bra tips, Peter! KOmmer säkert att komma till pass i framtiden :)

För att få ett avslut på den här historien kan jag meddela att herrarna borta på Schönherr´s foto klarade biffen. Av mitt tejpkladd återstår intet och allt jag fick stå ut med var 350kr samt lite förnedring i form av en förklaring om hur smutsfläcken uppstod.

Skönt att det löste sig för dig.

350:- för en rengöring,,,hmmm kan vara värt att åka förbi Schönherrs och ta bort lite sensorfläckar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar