Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengörare

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, men jag har läst på olika ställen att dammsugarmetoden helt enkelt inte gör någon nytta. Partiklarna följer inte med luften och du riskerar dessutom att dammsugaren fastnar på sensorn ... som när man dammsuger en matta på högsta effekt men mycket, mycket dyrare ...


Efter att precis ha rengjort min sensor för första gången med en spatel (har iofs använt gummituta förut) kan jag bara rekommendera spatelmetoden. Funkar verkligen superbra!

Här kan du se hur bra:
http://davidnaylor.org/blog/2009/02/sucessfully-cleaned-my-30d-sensor.html
 
Jag känner på mig att det är en dålig ide att suga ut dammet ur huset eftersom det bildas ett undertryck som suger in dammig luft. Vet inte om det har någon betydelse i praktiken men jag trodde faktiskt att det var därför man använde blåsor och tryckluft för att göra rent i huset.
 
Jag köpte Delkins ultimata rengöringskit för några år sedan med dammsugare sensor loupe samt vätska och svabbar från Cyberphoto efter det fått bra kritik i någon test.
Det var en riktigt dålig investering. Dammsugaren skapar som sagt ett undertryck och man får bara in en massa damm. Så sensorn blir bara mycket dammigare än tidigare. Att den skall fastna på på mot sensorn kan ni glömma med det svaga sug den har. Men metoden är som sagt kass.
Svabbarna och vätskan lämnade en blå hinna samt ränder och det tog en massa riktiga svabbar och Eclipse för att få bort skiten.
Så svabbarna och vätskan fick göra sällskap med dammsugaren i soptunnan.
Det enda som var någorlunda bra var sensor luppen men det finns en från Visible Dust som håller mycket bättre kvalitet och är billigare.
Ser att Cyberphoto fortfarande säljer grejorna och märkt dem som toppklass. Det är 1600 kr bortkastade pengar enligt min uppfattning. Jag har provat det på flera kameror med samma dåliga resultat.
Min erfarenhet är det bör märkas om till bottennapp.
Jag har hållit på att rengöra mina kameror i väldigt många år vid det här laget och sämre grejor har jag inte kommit i kontakt med. Så varning. Köp inte detta super kit från Delkin.
Visible Dust är nog de som har bäst grejor och Eclipse fungerar perfekt. Dyrt men fungerar perfekt.
 

Nej, inte mer än att jag vet att det går att få Photographic Solutions Sensor Swabs + rengöringsvätska Eclipse från Ebay för halva priset (400 kr) jämfört med Visible Dust från Cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.