Annons

Sensorns rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

JanRön

Aktiv medlem
Hej.
Står i valet och kvalet om att ge mig på att rengöra mina kamerahus sensorer.
Fotar mycket aktivt och har fått tydliga tecken på oljefläckarna vilket inte är acceptabelt.

Det här är ett område som jag inte behärskar och tänkte därför höra med er vad ni rekommenderar?
Gör ni det själv... eller lämnar ni i kameran varje gång då problemet dyker upp.

Visst kan man betala runt 1000:-/gång men med högt tempo och många exponeringar bör det ju finnas fördelar att kunna göra det själv.

Finns det speciella rengöringskit eller vad rek ni att handla in.
Tacksam om tips hur det går till.. kanske något länk som är extra bra här på nätet

Mvh
Janne Rönnlund

Jag får väl besvara mig själv denna gång.... om inte annat kanske annan kan ha nytta av det.
Var till mycket hälpsamma Kameradoktorn på Birger Jarlsgatan i Stockholm och fick mig en snabbkurs i ämnet.

De gav mig ett mindre kit som bestod av 4 st mjuka kuddliknande skrapor med en mindre tub innehållande rengöringsmedel. Strunta i detta medel för det var inte speciellt bra.
Fick också rådet att skaffa medicinsk bensin från apoteket.
Nu pratar vi effekt och verkan :)

Droppade försiktigt några droppar på skrapan och strök den över sensorn några gånger. Kikade men såg bara en liten förändring till det bättre.
Beslutade mig för att lägga på lite mer rengörningsmedel och låta det dra en längre stund. (dock inte rinnande )
Där kom effekten och efter några strykningar var smutsen borta.

Lät det torka några minuter innan jag sänkte tillbaks spegeln och körde med kamerans egna sensorrengöring ett par gånger.

Båda mina kamerahus visar inte ett tecken på smuts även på bländare 22.

Läxan blir att rengöra oftare och slippa den här gången lite kraftigare attacken.

Tack för mig och nu slapp man lämna in husen... och en betydligt högre kostnad.

/Janne

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar