Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensordamm: Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

loyalistsoldier

Aktiv medlem
Jag överväger att sent omsider hoppa på dslr-tåget och har upptäckt att faktorerna som avgör valet är väldigt många fler än jag trodde.

Damm på sensorn är en sån faktor. Olympus har en effektiv dammrengöring och väderförsegling, men jag gillar inte 4/3-storleken och är inte imponerad av dess SNR. Canon 30D, som det lutar åt av olika skäl, har ingen dammrengöring alls, och ingen väderförsegling.

Eliminerar man risken för damm på sensorn om man håller sig till en jättezoom, som typ canons 24-105/f4, eller smyger det in skräp i kameran ändå?

Jag har alltid varit förtjust i fasta objektiv, men har ingen lust att lämna in kameran på service två gånger om året pga dem.

Det är en ekonomisk fråga också. En canon 50/1,8 + tamron 90/2,8 macro är tillsammans mycket billigare än 24-105/4, och det har stor betydelse för vad jag väljer för kamera i slutänden.

Hoppas jag inte var för rörig i frågeställningen :-/

Det är en sanning med modifikation om jag har förstått det rätt. Sensorn har en stark statisk laddning som gör det svårt att förflytta dammet och lätt kan attrahera nytt damm under rengöringen. Lågpassfiltret verkar dessutom övernaturligt repkänsligt. En del damm får man helt säkert bort, men det borde rimligtvis uppstå en kumulativ effekt med damm man inte kan göra något åt utan att riskera att repa LPF.

Tror jag.

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Jag har en 5D och använder ofta fast optik och byter ofta. Jag brukar blåsa rent sensorn med en "gummituta" då och då och har aldrig lämnat in den. I realiteten upplever jag inte att damm är något problem.

Jag har också en EOS 5D som enl många ska vara helt galet känslig mot damm. Jag har ägt den nu i 3 månader och har tre olika objektiv. 50 1.4, 24-105 samt 70-200mm. Jag byter inte objektiv så ofta och när jag det så brukar jag försöka att skydda kameran så gott det går. Förra veckan tog jag bort det första dammkornet med hjälp av min gummiblåsa.

Jag hade tidigare en A100, jag kan bara säga att dammborttagningen på den var rena skämtet! Sedan dess så tror jag inte på dammbortagningen som man lägger in i husen.

/Daniel

Senast ändrad:
Det finns någon ungersk site som har testat anti-damm-funktioner. Uppenbarligen handlar det hela ändå om att a) hålla så rent man kan och b) när a) misslyckats, så får man till sist göra rent (städa).

Ungrarnas test gick ut på att damma ner kamern något kopiöst (med konstlade medel) och sedan se hur mekanismerna hjälpte. Det gjorde de inte, i vart fall inget vidare.

Sony:n (de testade inte Nikon, som köper sin sensor från Sony) var "sämst" vad gällde auto-rengöringen (Olympus var "bäst"), men det som var intressant var att Sonykameran var absolut renast efter en vanlig mekanisk rengöring - den har ett speciellt skikt på sensorn som skall minska den statiska laddningen, dvs "damm-magnetismen". Jag hoppas och tror att Nikonsensorn är lika.

Där finns sedan ett ytterligare problem: Vid "dammning" måste man fånga upp dammet, annars är det vips tillbaka igen. Så därför krävs en riktig rengöring emellanåt - inte bara en blåsbälg. Ju mindre damm man släpper in, ju bättre är det, naturligtvis. Tänker man sig sedan för när man byter optik bör problemet minska avsevärt.

Jag har en 20d och upplever inte heller damm som något reellt problem. Visst kan man se några dammkorn i bilderna när det är stora blåa himlar eller liknande. Men det är enkelt att ta bort i ett bildbehandlingsprogram. Byter optik väldigt ofta eftersom jag kör med fasta gluggar. Har haft kameran i två år och funderar på att kanske få gjort en sensorrengöring nu i samband med fokusoptimering på glasen. Men upplever som sagt inte dammet som något problem alls. Använder blåsbälg ibland och håller alltid kamerahuset vänt lite neråt när jag byter optik.

loyalistsoldier skrev:
Jag överväger att sent omsider hoppa på dslr-tåget och har upptäckt att faktorerna som avgör valet är väldigt många fler än jag trodde.

Damm på sensorn är en sån faktor.

Jag har haft en EOS 300D sedan november 2003, har fyra olika gluggar plus en teleconverter. Jag har aldrig rengjort sensorn och har fortfarande inget damm på den, dock några enstaka döda pixlar (vilket inte är hela världen). Kameran har varit med på diverse utlandsresor med allt från sandstränder till dammiga jeep-safaris. Den har många gånger fått följa med ned i LKABs gruva i Malmberget och på vintern fått tåla temperaturskiftningar på över 50 grader. Jag behandlar inte digitalkameran på något annorlunda sätt jämfört med hur jag gjorde och gör med analog systemkamera (bortsett från att plocka ut batteriet från digitalen och sätta det i byxfickan när det är kallt). Damm på sensorn kan jag således inte se som något problem med digitala systemkameror om man bara idkar normal försiktighet vid objektivbyte.

Den största skillnaden och omställningen består snarare i arkiveringsrelaterade frågor och att du blir datorberoende med allt vad det innebär av både positiva och negativa sidor som dock varierar beroende på person.

Dammproblemet är överskattat. 3 år, 20.000 bilder, har gjort rent sensorn 2 ggr, själv dessutom. Och då har kameran varit med på allt från dammiga motocrossbanor till sandöknar.

Köp de objektiven du vill ha, för målet med kameran är väl att ta bilder och inte att hålla den kliniskt ren?

Tack för alla svaren!

Jag satsar med all säkerhet på fasta objektiv då.

Men det kanske blir en moot point eftersom det ser ut som om att Canon höjer priset på 30D med 1000-1500kr innan de börjar ge 900kr i cashback. Ett sånt beteende (om det verkligen är det man kan se nu) sporrar mig inte precis till att överlämna mina sura sekiner till dem igen.

Senast ändrad:
loyalistsoldier skrev:
det ser ut som om att Canon höjer priset på 30D med 1000-1500kr innan de börjar ge 900kr i cashback. Ett sånt beteende (om det verkligen är det man kan se nu) sporrar mig inte precis till att överlämna mina sura sekiner till dem igen.

Enligt senaste Kamera & Bild har Canon sänkt 30D med 1800:- - från 14.800 till 13.000. Men det är Canons rekommenderade priser som avses. Den höjning som nu syns "IRL" hos näthandlarna kommer sig nog mer av att de sålde ut 30D eftersom de trodde att en 40D skulle dyka upp för ett tag sedan. Nu kom ingen sådan, och priserna stiger igen. Inwarehouse var ett tag 650:- billigare inkl. kitoptik än för bara huset... De höjde i dagarna även sitt paketpris igen.

Själv hade jag en sabla tur. Köpte 30D inkl kitoptik för ung. 11.500, fick tillbaka 1.400 från Canon i förra veckan, och i dag skickar jag iväg "skadeanmälan" till kortföretaget som har 90 dagars prisgaranti, och får tillbaka ytterligare c:a 1500:- eftersom priset var nere och vände på 9.990 nånting. Ganska gött ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar