Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor-sökare-offset

Produkter
(logga in för att koppla)

JosefM

Aktiv medlem
Hej

En liten fråga, vilka toleranser kan man begära på en D100 vad gäller sökarens noggrannhet. Jag vet att den inte täcker hela sensorn, men i helgen så upptäckte jag att sökarens centralpunkt inte stämmer överens med sensorns. Jag använde hjälplinjerna i sökaren för att centrera ett objekt och när jag tittade på bilden på datorn så såg jag att bilden hade en liten offset i det horisentella planet. Felet är ca 2mm, dvs ungefär 1%, vilket kan tyckas vara ett litet fel, men det var tillräckligt stort för att jag skulle upptäcka det på en "vanlig" bild. Är det för petigt att begära högre noggrannhet. Det borde väl gå att justera sökaren så att den bättre överenstämmer med sensorn, förvisso kan man ju också justera då man tar bilden.

Jag tolkar mängden av svar som att jag har inget problem stött på, utan det är bara jag som är lite petig och kräver lite för mycket av kameran. Jag justerar helt enkelt i sökaren.

Tack för hjälpen

vänligen

/josef

Är felet 1% så skulle jag inte uppfatta det som ett större problem. Är det däremot 2 mm som du skriver först så skulle kameran åka in till Nikon bums. Med ett sånt fel får man ju precision i engångskameraklass i kompositionen och det är INTE acceptabelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar