Vertikalgrepp och/eler brusreducering?
Damocles skrev:
Känt fel, övre vänstra hörnet är egentligen nedre högra, alltså, det hörnet närmast batteriet och troligen därifrån utläsning sker. CCD-sensorer ger denna effekt, så det är precis samma sak på många av Nikons kameror. Använd brusreducering så slipper du problemet.
Håller helt med Dig!
Har precis som Du sett denna blåa nyans visas i forum lite var stans på nätet. Har dock inte bekymrat mej över detta. Har däremot noterat att det blå fältet har varit betydligt större på andra kameror som har provats. Tydligen så är värmeutvecklingen inte lika stor i 7D.
Är dock inte säker på att problemet härstammar från batteriet. I så fall borde Mathias slippa detta till 100 % genom att använda ett vertikalgrepp. Värt att prova i alla fall.
Jag misstänker dock att värmen kommer från den elektronik som stabiliserar spänningen till kamerans elektronik. Om det är så hjälper det inte att använda ett vertikalgrepp.
Mathias:
Om Du vill göra långa nattexponeringar, Då skall Du naturligtvis prova vad som händer innan Du testar i verkligheten. Du visar ju faktiskt ett mått på eftertanke innan...
Om brusreducering tar bort problemet, använd denna.
Om ett batterigrepp löser det, änvänd ett sådant.
Var inte rädd att visa oss vad Du kommer fram till, jag är själv nyfiken. Om Du känner till Din kameras begränsningar så kan Du ju undvika en del problem, eller hur? Det är ju lagom kul att ta en serie med nattbilder och upptäcka att det inte blir som man tänkt sig. Då har man troligen ingen att fråga om råd, bättre att göra det innan.
Lycka till med Ditt testande.
Till Er andra:
Om det verkar som om Ni inte orkar att med vara trevliga. Strunta i tråden, vi skall väl hjälpa varandra, eller?
Jag vet att det är svårt att alltid vara trevlig, men om Ni inte är forumvärdar så är det är väl ingen som tvingar Er att svara?
) Låt oss ta vara på det positiva. När problemet är utrett så är ju tråden slut eller?
/Jörgen