Annons

Sensia eller Provia på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Hjälp, jag har beslutsångest!

Jag ska resa till Turkiet och kommer att kombinera semestern med en del resefotograferande. Problemet är bara att jag inte kan bestämma mig för vilken film jag ska använda.

Min "standardfilm" Velvia går bort, den är för långsam.

En ISO 100-film får det bli, men det finns ju några att välja på:

Sensia 100
Provia 100 F
Ektachrome 100 S, VS och SW
Ektachrome Elite 100 Extra Colour

Filmen får ju inte vara för kontrastrik, eftersom en hel del av bilderna kommer att tas när solen står högt på himlen. Då antar jag att även Ektachrome 100 VS går bort.

Provia 100 F är ju en himla fin film, men den är ju dubbelt så dyr som Sensia. Är skillnaden värd pengarna? Kanske bättre att köpa Sensia och ta med sig dubbelt så många rullar?

Ja, ni fattar vilka frågeställningar som snurrar runt i huvudet.

Mitt motivval kommer att vara blandat. Kanske inte så mycket natur, utan mer människor, miljöer och "allmänt resefoto".

Det skulle vara kul att höra vad ni andra medlemmar på Fotosidan har för erfarenheter och vilken film ni tar med på resan.

För semesterfotografering skulle jag rekommendera Sensia eller Elite, enbart av det skälet att denna typ av fotografering innebär (oftast i alla fall) att man inte har tillgång till kylskåp att förvara råfilmen i och inte har ett labb i närheten så att man kan framkalla direkt efter exponeringen.

Professional-filmerna är mogna från fabrik, amatörfilmerna antas mogna under tiden fån inköp till framkallning. Köp all film på en gång, ta en provrulle och kolla färgbalansen.

Jag tror nog att problemet med kylning av proffsfilm är underordnat filmens egenskaper.
Proffsfilm klarar sig bra även om den hanteras som "normal" film men inte väntar alltför länge.

Jag menar, om man köper en ny Velvia så har den ju ett hållbarhetsdatum på över ett år (tittade just på en kartong).

Om man inte är yrkesfotograf som vill kopiera många rullar med samma filterinställningar och få ett konsekvent resultat lär det inte spela så stor roll.

Velvian går bort eftersom kontrasterna är för starka i solsken, inte för att känsligheten är låg. Skulle ta med Provia F som är minst lika finkornig som Velvia men betydligt neutralare i färgerna utan att på något sätt vara mjäkig eller utslätad. Klarar alla vädertyper och inte påtagligt känslig för "olämplig" förvaring om det inte är fråga om mycket långa tider (månader).
Us

Just ja, några tips:

Elite Chrome XC och E100VS har ju överdrivna färger ungefär som Velvian och kontrasten är väl något åt det hållet (men kanske inte riktigt).

Om jag ville ha en lättexponerad diafilm som med hyfsat exponeringsomfång för rena "semesterbilder" skulle jag nog ta Sensia.
Om jag var mer seriös på att plåta och ville satsa pengarna så skulle det nog bli Provia 100F. Personligen gillar jag inte Sensians färger...

Nu har jag visserligen bara provat Provia 400F och den var bra för sin känslighet samt att alla säger att Provia 100F är bra också.
Den ska också vara hyfsad mot högkontrastmotiv (bra teckning i lågdagrarna).
Färgåtergivningen är kanon på 400F så jag antar att den är det på 100F också...

Någon som har personlig erfarenhet?

LeadHead skrev:
Jag tror nog att problemet med kylning av proffsfilm är underordnat filmens egenskaper.
Proffsfilm klarar sig bra även om den hanteras som "normal" film men inte väntar alltför länge.

Jag menar, om man köper en ny Velvia så har den ju ett hållbarhetsdatum på över ett år (tittade just på en kartong).

Om man inte är yrkesfotograf som vill kopiera många rullar med samma filterinställningar och få ett konsekvent resultat lär det inte spela så stor roll.

Kopiera med samma filterinställningar? Vi pratar ju om diafilm.

Jag har lång erfarenhet av Provia 100F, men den anses tydligen för dyr. Själv hade jag valt Provia, eftersom jag känner den väl. Jag försöker dock att inte utgå från mig och vad jag själv använder när jag svarar, utan ge mer generella råd.

Tack för era synpunkter!

Det lutar nog åt Provia 100F, jag tror att den är värd de extra kronorna jämfört med Sensian, och det är det ju fler av er som tycker.

Tycker att du gör helt rätt och satsar på provian.

Om du nu skulle behöva snabbare film duger den även gott till att köra på minst 200.

Lite +
Lättscannad
bra vid kontraster (för att vara dia)
fint korn
neutrala färger

Jo nog är den värd de extra kronerna!

Trevlig resa

Både Sensia och Provia är trevliga filmer men du har inte tänkt på negativ film? Man har ofta dålig kontroll över ljuset när man är på semester och då kan det vara skönt med lite större marginaler.

Visst... om du projicerar dina filmer så är inte det här alternativet aktuellt men om du filmskannar dem så tror jag inte att du blir missnöjd. Prova en rulle Fuji Superia eller Fuji Reala nu innan semestern.

Jag själv skulle ta med mig både Velvia och Provia, och både 100 o 400 ISO. Jag anpassar filmvalet efter motiv-valet och vid vilken tid på dygnet. Jag tycker det är lika viktigt som att välja vilken optik jag använder i olika sammanhang. I och med du skall plåta, så mycket olika saker, och även under hela dagen, så är det praktiskt att ha med olika film. Provia 400 är kanon vid kväll och natt fotograferingar. Velvian kan du ju få mustiga och fina bilder med, typ vyer och byggnader. Provia 100 när du plåtar människor. Ta gärna med ett lätt stativ, det är det värt. Och glöm inte filter. Skyligth är ju självklart,men även ett Polfilter. Filter81 a, b, c är kanon vid fotgrafering mitt på dagen. Framförallt vid dom breddgraderna där solen står så högt.

Om man kör den varianten kan det vara bra att ta med en filmutdragare och lämpliga lappar att mäka filmburkarna med.

Sök på "byta film mitt i rullen" på forumet så borde du hitta instruktioner för detta.

LeadHead skrev:
Om man kör den varianten kan det vara bra att ta med en filmutdragare och lämpliga lappar att mäka filmburkarna med.

Sök på "byta film mitt i rullen" på forumet så borde du hitta instruktioner för detta.
Jo jo, nog vet jag hur man byter film mitt i rullen alltid.

Tack för ditt svar Erik, men du verkar ha tolkat min fråga som att jag är helt grön på det här med foto, men jag har hållit på i snart 15 år, varav några år professionellt. ;-)

Det jag ville ha var lite synpunkter från andra fotografer om filmval inför resan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar