Annons

Senaste inlägg - liten bugg

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Funktionen för att lista senaste inlägg har en egenhet som jag tycker är lite irriterande.

Ibland så klickar man på en tråd och så ser man att den är flera år gammal och inte innehåller något nytt inlägg. Klockslaget är också sorterat i fel ordning.

Jag gissar att vad som händer är att någon går in och svarar i en gammal tråd. Inser sedan att tråden är gammal och väljer då att radera sitt inlägg. Tråden kommer dock med på "listalatest.htm" sidan.

Ett exempel från idag där tråden om bostadsfotograf är fyra år gammal men ändå hamnar på listan

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    52.2 KB · Visningar: 15
Det kom ett reklaminlägg i den tråden som nu är borttaget.

OK - det bekräftar att det är borttagna inlägg som gör att det blir fel.

Jag tycker i alla fall att det är fel att tråden då fortsätter att komma upp i listan över senaste aktiva trådar. Det borde vara väldigt enkelt att justera i koden.

Om det nya inlägget ligger kvar så är det väl helt korrekt att tråden hamnar i topplistan.

Om det nya inlägget tas bort strax efter det lagts in så behöver det finnas en trigger på radering av inlägg som koden som skapar topplistan kan prenumerera på. Finns det? Annars är det nog inte så lätt att uppfylla ditt önskemål.

Om det nya inlägget ligger kvar så är det väl helt korrekt att tråden hamnar i topplistan.

Om det nya inlägget tas bort strax efter det lagts in så behöver det finnas en trigger på radering av inlägg som koden som skapar topplistan kan prenumerera på. Finns det? Annars är det nog inte så lätt att uppfylla ditt önskemål.

Självklart är det OK om det nya inlägger är kvar!! Har jag sagt något annat???

Det är ju när inlägget är borta som problemet uppstår...

Jag har uppfattat senaste inlägg som en tämligen simpel SELECT TOP där SELECT TOP 100 cachas för att undvika alltför mycket belastning. Du kan ju själv ändra antalet till t ex 105 och få en uppdaterad lista. Jag tror inte det behövs några triggers för detta.

Jag antar att de inlägg som raderas faktiskt finns kvar i databasen men flaggas som raderade och problemet är att man i SQL-satsen som listar de senaste inläggen missat det villkoret.

Men det är förstås bara min gissning.

Om du har rätt att det är triggers inblandade så är det förstås bara att modifiera dem så att de reagerar korrekt på borttagna poster.

Bottom line - jag är övertygad om att det är enkelt att åtgärda detta om viljan finns. Kunnandet har man säkert!

Jag tror att ni är inne på rätt spår, men det kan vara lite komplexare.

Dels kan det vara så att ett inlägg raderas i tiden mellan att man får upp sidan listalatest.htm och man klickar sig till en specifik tråd. Även om det bara går någon sekund däremellan så kan det (ibland) vara nog med tid.

Det jag tror ställer till det lite är caching: jag tror att listalatest.htm inte skapas från scratch varje gång någon klickar sig in till den sidan, utan det hämtas information från en cache, så att man slipper belasta databasen så mycket. Denna cache innehåller då till viss del gammal information, och denna gamla information kommer att ligga kvar i cachen tills cachen uppdateras. Jag får intrycket att cachen uppdateras någonstans mellan var 30:e och var 60:e minut, men det bygger helt på egna observationer och inte på officiell information från redaktionen.

Dels kan det vara så att ett inlägg raderas i tiden mellan att man får upp sidan listalatest.htm och man klickar sig till en specifik tråd. Även om det bara går någon sekund däremellan så kan det (ibland) vara nog med tid.

Det är inte detta som är problemet - det här problemet syns då och då och självfallet kollade jag flera gånger innan jag postade om saken.

Det jag tror ställer till det lite är caching: jag tror att listalatest.htm inte skapas från scratch varje gång någon klickar sig in till den sidan, utan det hämtas information från en cache, så att man slipper belasta databasen så mycket. Denna cache innehåller då till viss del gammal information, och denna gamla information kommer att ligga kvar i cachen tills cachen uppdateras. Jag får intrycket att cachen uppdateras någonstans mellan var 30:e och var 60:e minut, men det bygger helt på egna observationer och inte på officiell information från redaktionen.

Inte heller detta är orsaken till problemet. Det går ju att "tvinga sig förbi" cachen genom att ange ett eget antal poster och man får då samma fel.

Felet är ju också tydligt eftersom tråden kommer upp i listan, sorterad efter den postning som inte längre är synlig. Klockslaget däremot är hämtat från den senaste synliga postningen. Klockslaget hamnar därmed "osorterat". Se min skärmbild ovan.

Håller med Anders.

Detta har inte med cahcefunktion att göra, utan är troligen en logisk miss i koden som skapar funktionen för att visa senaste inlägg (tar inte hänsyn till raderade inlägg, oavsett om frivilligt raderade av skaparen, eller av admins).

Det vore trevlig om ansvarig på fotosidan ville kommentera.

För att göra det enkelt för er ger jag er följande alternativ

1. Nej, det är ingen bugg, det är by design.

2. Ja, det är en bugg, det skall vi fixa.

3. Ja, det är en bugg men den är så obetydlig att vi inte kommer att åtgärda den

4. Vi skiter i användarrapporterna så förvänta dig inget svar.

5. Ja, det är en bugg, men vi kommer inte att prioritera den eftersom vi har viktigare saker att åtgärda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar