Annons

Senaste import Lightroom CC

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Jag retar mig på att allt eftersom jag redigerar mina bilder utifrån RAW-originalen så dyker både TIFF och jpg-bilderna upp i fältet längst ner i applikationen, d.v.s. det fält som innehåller senaste import.
Jag vill inte se annat än RAW här!

Finns det något smart inställning för detta? Filer?
Jag har letat som en tok och inte lyckats hitta något.

Var importerar du ifrån? Har du bildfiler i katalogen du importerar ifrån som du inte vill/har/kommer att importera i olika format?
Oftast importerar man ifrån ett minneskort som sedan raderas.

Det går att filtrera på filtyp så då kan du göra så att du bara ser RAW-filerna. Du hittar det i menyn under View-Filter Bar och sedan välj att visa Filetype. Du kan lagra filtret som en preset så bilr det snabbt att komma åt..

MEN den uppenbara frågan är ju hur fått in TIFF och JPG-bilderna? Är det så att du slutredigerar i PS och väljer att importera dem till katalogen?

Instämmer med Anders, hur/varför får du in JPG i LR?

Använd filter, som du sedan kan låsa med hänglåset upp till höger så är det alltid på, och du kommer aldrig se annat än vad du ställde in i filtret. Men det känns onödigt att tynga ner LR med JPG (och TIFF).

Med fältet längst ner menar du nog det som Adobe kallar för "bildband". Mig veterligen går det inte att låsa till "Senaste Import", även om Senaste Import kan visas där nere.

Jag har försökt följa era råd men jag lyckas inte få till det.

Jag har mina bilder lagrade på följande vis:
Jag skapar en datummapp i vilken RAW-filerna ligger. I denna mapp lägger jag sedan två undermappar: en för Jpg och en för Tiff. På så sätt känner jag att jag har bra koll på mina bilder.

Jag skapar en datummapp i vilken RAW-filerna ligger. I denna mapp lägger jag sedan två undermappar: en för Jpg och en för Tiff. På så sätt känner jag att jag har bra koll på mina bilder.

Men för att JPG och TIFF filerna skall dyka upp i Lightroom så måste du aktivt ha valt att de skall importeras till katalogen. Det normala är nog att man väljer att inte addera de exporterade filerna till katalogen. Om jag minns rätt styrs detta av en liten kryssruta i exportdialogen.

Men för att JPG och TIFF filerna skall dyka upp i Lightroom så måste du aktivt ha valt att de skall importeras till katalogen. Det normala är nog att man väljer att inte addera de exporterade filerna till katalogen. Om jag minns rätt styrs detta av en liten kryssruta i exportdialogen.
ja tror den är i preferences

Är det så att du kopierar filerna från kamera/minneskort manuellt till katalogerna hårddisken?
Då kan orsaken vara att du vid import har "inkludera underkataloger" i kryssat. Då kommer alla bilder i jpg og Tiff katalogerna med i importen...

Är det så att du kopierar filerna från kamera/minneskort manuellt till katalogerna hårddisken?
Då kan orsaken vara att du vid import har "inkludera underkataloger" i kryssat. Då kommer alla bilder i jpg og Tiff katalogerna med i importen...

Men TIFF bilderna kan ju inte komma från kameran, de måste väl vara skapade av Lighroom eller annat redigeringsprogram?

Nej, jag tror fortfarande att det är exporten som skall ändra men är långt ifrån säker..

ja tror den är i preferences

Är på landet nu så jag har inte Lightroom tillgängligt men jag tror fortfarande att det är i dialogrutan för export som man kan välja att inkludera de exporterade bilderna i katalogen.

Däremot finns det en inställning, sannolikt under preferences, som gör att bilder i underkataloger visas när man markerar den högre nivån.

Jag ska försöka förklara ytterligare.

1. Jag importerar bilderna från kameran med Lightroom och då skapas datummappar på hårddisken där jag vill ha dem. (nu hittade jag den där bocken som säger inkludera undermappar och bockade av den)
2.Jag jobbar med raw-filerna och när jag känner mig klar med den väljer jag redigera i Photoshop
3. När jag gjort alla finjusteringar sparar jag en tiff med lager i en undermapp
4. slutligen gör jag de webbanpassade bilderna och sparar dessa i ytterligare en undermapp.

1 bör du göra via en kortläsare. O när kortläsaren pajar så har du kameran som backup o skaffar ny kortläsare. Tvärtom är liiite jobbigare :)
2 Som de flesta.
3 Att tiffarna skall ligga i en undermapp ser jag inte som vinst. Men det är ETT sätt.
4 Är det för att du vill ha koll på vad du levererade? I så fall verkar det vettigt.

Lägg råfilerna i en mapp parallellt med mapparna för jpeg och tiff. När du importerar väljer du bara mappen med råfiler. Då får du bara råfilerna i importen. Alternativt lägger du mapparna för jpeg och tiff på en helt annan plats. Men varför spara jpeg och tiff?? De kan du ju skapa när som helst från råformatsfilerna vid behov.

Lägg råfilerna i en mapp parallellt med mapparna för jpeg och tiff. När du importerar väljer du bara mappen med råfiler. Då får du bara råfilerna i importen. Alternativt lägger du mapparna för jpeg och tiff på en helt annan plats. Men varför spara jpeg och tiff?? De kan du ju skapa när som helst från råformatsfilerna vid behov.

Baserat på TS arbetssätt funkar det inte att återskapa TIFF-filerna från RAW eftersom de innehåller justeringar gjorda i PS, och inte heller jpg-filerna i så fall eftersom de görs från TIFF, eller tolkar jag något fel?

Baserat på TS arbetssätt funkar det inte att återskapa TIFF-filerna från RAW eftersom de innehåller justeringar gjorda i PS, och inte heller jpg-filerna i så fall eftersom de görs från TIFF, eller tolkar jag något fel?

Nej, du har rätt. Jag gör ju bara en del redigering i LR och sedan jobbar jag vidare i PS och då i tiff. Det blir Tiff-bilderna som är mina genomarbetade bilder och från dessa gör jag de olika jpg jag behöver till olika saker.

En aspekt är antalet JPG/TIFF. Några då går väl an, men om det är mer än ett par procent av bilderna så blir det lätt rörigt.
Själv tycker jag redigerade tiffar passar bra ihop i katalogen med originalet. Och med filter som sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar