Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senaste drivrutinen til Minolta Scan Dual II

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Hej !

Kan någon informera mig om vilken drivrutin som är bäst för min diascanner och var jag kan ladda ner den ??

Kör just nu originalversionen som kommer med Minoltan.

Min scanner är väldigt dryg efter inscanning, står och väntar flera minuter vid högsta inläsningskvalite (2820). Hoppas på att nyare drivrutin kan vara lösningen.

Mvh Hans Rosie

Flera minuter?

Vad har du för Processor och framförallt, hur mycket minne har du?

Min tar ungefär 15-20 sekunder från 2820 DPI

Kommer du till klubben på tisdag så kan vi ju snacka om det.

Operativsystem???

Kör du XP så ligger minnesförbrukningen på runt 120MB med 256MB RAM, då har du 130MB kvar, sen har du lite program och kanske PS igång som tar 50MB, då har du runt 80MB kvar...

Om du lyssnar på din dator..tuggar hårddisken något? Det bör det inte göra, för då betyder det att minnet är slut och den håller på att skyffla informationen mellan disken och minnet.

Jag kör på Win98 och datorn tuggar inte. Kanske inställningen för cachminnet m.m är felinställt.

Hans

Tack så mycket för hjälpen.

En ny drivrutin gjorde verkligen susen, även om inscanningen tar ca 3-4 minuter för högsta kvalitet så har tiden därefter reducerats till ca 25-30 sekunder.
Nu är det bara frågan om inställningarna under Edit - Preferences i photoshop, alltså för "cache memory" och "memory usage". någon som har en rekommendation ??

Hans

Jag kör alltid högsta upplösning och 16-bitarsfärg. Det ger filer på ca 60 MB.

Skannar jag in en bild bara för att lägga upp här brukar jag dock skanna i halva upplösningen.

Niklas !

Om du har tid och tålamod, alltid 2820 dpi in och ca 600 dpi ut, det brukar bli ca. 50-55 mb per bild. Därefter har du möjligheten att banta ner bilden beroende på användningsområde (web eller tryck). Detta funkar bra för mig för jag utgår alltid ifrån att bilden ska tryckas, sen kan jag göra istort sett vad som helst med den.

Hans

16 bitar? Vad har du för scanner? Den vi disskuterar här har väl bara 12?

SÅ bilder man bara skall ha på skärmen funkar lika bra i halva? Vissa bilder man ser här är det ju reklamkvalitet på!

Rosie skrev:
Niklas !

Om du har tid och tålamod, alltid 2820 dpi in och ca 600 dpi ut, det brukar bli ca. 50-55 mb per bild. Därefter har du möjligheten att banta ner bilden beroende på användningsområde (web eller tryck). Detta funkar bra för mig för jag utgår alltid ifrån att bilden ska tryckas, sen kan jag göra istort sett vad som helst med den.

Hans

Är lite lost på det här med scanning.. Vad menas med ut och in? Är det scanning och utskrift eller?

SD2 har bara 12 bitar men TIFF är på 16 bitar så resten är utfyllnad.

En bild i halva upplösningen är ändå ca 2000 pixlar bred så det finns mycket att ta av för att göra i ordning en bild för bildskärmsbruk.

NiklasK skrev:
Är lite lost på det här med scanning.. Vad menas med ut och in? Är det scanning och utskrift eller?
Med in syftar han på den fysiska upplösningen, med ut syftar han på det dpi-tal filen märks upp med. Detta tal har ingen praktisk betydelse annat än för att tala om för skrivare och layoutprogram hur stor bilden skall vara så det kan du nog lugnt strunta i så länge.

Det låter väl rätt så rimligt som Jim säger men någon vettig utskriftskvalitet borde man ange, rimligtvis minst 300 dpi, eller ?

Hans

Det spelar ingen större roll vad man anger vid skanningen, det kan man alltid ändra vid utskrift senare.

Men vet man med sig att man ofta skriver ut bilderna i ett visst format är det ju lämpligt att tagga upp dem med den upplösningen redan vid skanning så slipper man det sen.

SÅ det bästa är att scanna på så högt tal det går och sedan strunta i det andra siffrorna? Gör aldrig några utskrifter själv utan låter en polare scanna så lämnar jag in bilderna för utskrift. Men när jag skall testa själv sen.. SÅ högt som möjligt och så stor fil som möjligt i slutändan?

Japp. Men skanna bara i 16-bitarsfärg om du har ett bildbehandlingsprogram som klarar det. Annars är det bortkastat utrymme.

När man har gjort färgkorrigeringar på filen kan man göra om bilden till 8 bitar.

Jag undrar lite över skillnaden mellan 8 resp. 16 bitars inscanning ? Det handlar säkert om kvaliteten men är det något mer ? Jobbar själv med Photoshop 7.0

Hans

Med 16 bitar får man fler färgtoner. Dessa vill man inte ha för utskrift och dylikt eftersom detta bara brukar gå att göra i 8 bitar ändå. Poängen är att man får råd att kasta bort fler färger vid efterbearbetningen i Photoshop.

Tänk dig ett histogram med 256 toner. När man har flyttat på svart- och vitpunkt kanske man har kastat bort 100 av dem om utgångsbilden hade låg kontrast. Då får man luckor i histogrammet och det brukar inte ge vackra bilder. Med 16 bitar har man råd med lite luckor, för de fylls ändå upp när man konverterar till 8 bitar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar