Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senast inlagda bild och slumpvald ds.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

AnteVante

Aktiv medlem
Som fotoamatör vill man ju gärna få sina alster kommenterade och med massor av tips på vad man kan förbättra och kanske knäppa / redigera på ett annat sätt.
Visst, det är toppen att kunna läsa sig till vad som "borde" vara bra vs. dåligt, men det är väl ändå lite efter smak å tycke, och vad kan då vara bättre än att få kommentarer på dom egna hopknåpade amatörbilder man lyckats åstadkommit.
Själv har jag laddat upp några bilder på fotosidan.
Spänd av förvänting sitter man och väntar in ris och ros för att inse att bilden endast visas i 20 sekunder som senast inlagda bild och kanske aldrig som slumpvald bild, och dom stackars personer som hunnit med att se den vill inte dela med sig om sitt tycke och smak.
Har man som brons / silver / guldmedlem bättre förutsättningar att få sina bilder kommenterade om man blir betalande medlem?
Eller är det bara det att gemene man här på sidan är lite för snål med att kommentera andras bilder?
//
AnteV

Den här diskussionen har vi haft många gånger och tyvärr tror jag nog att då det strömmar in så många bilder här, så minskar chansen att få kommentarer. Själv brukar jag söka på de 200 senaste bilderna och få dem på en sida. Men visst man orkar ju inte precis kommentera alla bilder utan jag kommenterar dem som jag fastnar för. Antingen är dem grymt bra eller så är det bilder där jag tycker jag kan ge konstruktiv kritik.

/ Marcus

Chansen att få kommentarer ökar väsentligt om man kommenterar flitigt själv.

Det har långt större betydelse än om du är betalande medlem eller ej.

Det säkraste sättet att få många kommentarer är att kommentera många bilder själv. Får man hälften så många kommentarer som man själv delat ut, då är man lyckligt lottad. Systemet bygger ju på att ge och ta och man får vara beredd på att ge en hel del själv för att få tillbaka eftersom det finns så många som inte kommenterar alls.

Jag var i alla fall hygglig och gav dig en kommentar :)

Man skulle kanske göra så att FS valde ut en och så fick bara den få kommentarer under en dag och så går man vidare. Visst lär det dröja några år innan man får kommentarer, men då drunknar man idem :)

/ Marcus

Ahhh.
Jag får försöka sitta och kommentera lite bilder (känner dock att jag kanske inte har så mycket att komma med då jag känner mig som en absolut amatör som håller på att lära mig) fast å andra sidan är det ju absolut personligt vad man tycker tilltalar en.
Men tack Marcus för din kommentar, jooo, jag använde kamerans inbyggda blixt, och golvet var otroligt kladdigt, men vad gör väl det :)
//
AnteV

De senaste gångerna jag lagt in bilder har den inte kommit med som senaste inlagd bild över huvud taget. Dock finns ju i menyerna en länk till bilder inlagda det senaste dygnet. Där brukar jag ofta kolla och säkert många andra också. Då blir ju din bild sedd i alla fall.

Något som jag tycker vi borde pusha mer för är att ge kommentarer till de som man själv har fått kommentarer ifrån. Om "alla" följer detta kommer de som är aktiva på fotosidan också att belönas med kommentarer på sina egna bilder. Åtminstone på några av de man ha upplagda. Detta tycker jag egentligen borde vara prioritering nr ETT när det gäller ens eget kommenterande. Förutom att man "sprider" kommentarerna till fler medlemmar kommer den enskilde medlemmen också att bredda sitt kommenterande vad gäller vilken typ av bilder man kommenterar.

Det sägs att man ska leva som man lär..så jag ska genast ta mig i kragen och skriva några kommentarer nu.. ;=)

Man kanske skulle ha t.ex. tre senaste inlagda istället för bara en. På så sätt är ju bilden uppe längre.

Varför inte visa sidan "senast 20 upplagda" eller liknande när man klickar på bilden "senast upplagd" på startsidan?

Det skulle ge längre exponering av de senast upplagda bilderna utan att ta större utrymme på startsidan.

Gyllene regeln-principen gäller, och den är bra. Dvs om man själv kommenterar så får man också själv kommentarer. Det är grundprincipen för ett Community.
Denna princip fungerar så länge man inte är för många, men inte heller för få.
Det är nu 26 863 medlemmar, 93 896 bilder och 26 827 album i detta Community.

Jag gör förutsägelsen att vi kommer att få se en utveckling där vi får sub-communities, där vi kommer att delas upp i subgrupper beroende på specialintressen; landskap, makro, newbies etc.

Kan detta undvikas? Gör det något? Är det inte enbart "evolution", dvs det händer oavsett vad vi tycker...?

En ide vore kanske att man kunde lista de som man fått en kommentar av men ej ännu hunnit kommentera. Detta skulle även kunna utökas med att man kunde lista alla som man fått kommentarer av i en kolumn, sedan i kolumnen brevid antalet kommentare man fått från personen i fråga och kolumnen bredvid denna antalet kommentarer man givit till dennan person. På detta sätt skulle man enkelt kunna se vem man var "skyldig" en kommentar :).

Ge och du ska få...

AnteVante skrev:
känner dock att jag kanske inte har så mycket att komma med då jag känner mig som en absolut amatör som håller på att lära mig

Visst har du mycket att komma med även som amatör! Du ser på bilder utan att vara inkörd i konventioner om hur man ska tänka om bilder. Det finns så mycket "floskler" i kommenterandet, tycker jag. Ibland blir det nästan högtravande. Så kommentera du - alla gillar raka, enkla kommentarer. Sen tror jag att just det här med att själv kommentera ger mycket kommentarer tillbaka. Jag har själv bara tre bilder inlagda (av tvivelaktig kvalitet) men har fått 33 kommentarer - de flesta inkomna långt efter att bilderna varit med i galleriet som ju bara täcker de sju sista dagarna. Men då är jag ganska flitig på att kommentera och på att skriva i andras gästböcker. Det är ju dessutom kul att kommentera, eller hur? Gör du på det här sättet så tror jag att kommentarerna kommer som ett brev på posten. Lycka till!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar