Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Semesteroptik till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Vet att frågan varit uppe tidigare. Har en helt nyinköpt Nikon D70 (Sigmapaketet). Har förstått att Sigmaobjektiven som Expert säljer inte är det bästa. Tycker dock efter 2 dagar att bilderna iallafall bli bättre än på kompaktkameran.

Nu skall jag på semester och vill ha 1 objektiv med mig. Helst på ca 28 - 200. Tyvärr har jag bara råd med ett billigare objektiv just nu, vilket?

Först var jag inne på Tamron och sedan på Tokinas. Efter att ha läst här på forumet kan jag se att många både gillar och hata deras "budget zoomar". Är de så dåliga eller räcker de för oss amatörer? Hur blir bilderna mot Sigmapaketet? Finns andra alternativ (tex beg) om man max kan lägga 3000 kr?

Jag är medveten om att bra kamera kräver bra optik. Men hellre något halvbra än inget alls just nu.

För 3000:- har jag köpt:

Sigma AF 24/2.8
Nikkor AF 50/1.8
Nikkor AF 70-210/4

Vilket måste vara ett bevis på att det går att få bra optik billigt på begagnatmarknaden. Bra zoomar som spänner över hela brännviddsomfånget är dyra då de är eftertraktade på beg-marknaden.

Tokinas 24-200 är riktigt trevlig och är märkbart bättre optiskt än Tamrons 28-200. Lite tyngre kanske men klart bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar