Annons

semesterbilder eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias__o

Aktiv medlem
Jag fick precis en komentar om min bild kanot på hjul som ingår i albumet paddling i Lagan sommaren 2002. Personen som komenterade bilden tyckte att det var en semesterbild före familjealbumet och att den inte var så rolig att titta på.
Jag kan hålla med om att om man bara tittar på den bilden kanske den inte är så intressant men eftersom att den ingår i ett album med bilder från denna 7 dagars kanotresa tycker jag att den bör vara med eftersom att den visar en del av resan. (vi fick göra tio lyft).

Det jag vill komma fram till är att ibland borde man titta mer på hela albummet och inte bara på enstaka bilder innan man kommenterar.

:Mattias:

Hej

Har samma erfarenhet och det har varit en debatt om att slopa album eller ej.

Så det är bara att sortera bort de kommentarer där man uppenbarligen inte kommenterat det man är ute efter och lära av kommentarerna även om de inte direkt är snälla.

Att lägga ut nått är ju en form av marknadsföring, och man får insikt i att det inte är enkelt.

Jag har gjort så att jag har skrivit att bilden tillhör ett album som vill berätta något och skall ses som detta...

Håller helt med

Jag har själv erfarenhet av kommentar av enskild bild som ska betraktas i sitt sammanhang med andra bilder, visst kan en enskild bild ur ett album vara intetsägande när man inte ser helheten.

Jag plåtar på och ignorerar dylika kommentarer.

Det som jag upplever som allra mest irriterande med fotosidan är alla trådar folk startar för att klaga på andra medlemmar. (ja, jag inser ironin att jag klagar på att folk klagar. so sue me.)

Som nära tvåa på min irritationslista kommer alla familjebilder, semesterbilder, bilder på flickvänner, solnedgångar och katter (eller vad fasiken som helst). Det som gör bilderna dåliga är inte motivkategorin i sig, utan att de allra flesta är oinspirerande och okreativa. Det ligger oftast ingen tanke bakom.

Jag tycker folk borde tänka sig för lite mer innan de laddar upp nästa bild.

Jag startade inte denna tråd för att klaga på en viss person uta n att jag ville starta en debatt om vilka bilder som skall accepteras på sidan och om man skall bedömma bilder som ingår i ett album på ett annnat sätt än enstaka bilder.
De kategorier som du nämner som irritationsmoment tycker jag är ganska stora generalliseringar. Var går gränsen mellan en landskapsbild och en semesterbild, bild på flickvännen eller ett porträtt. Vi ligger alla på olika nivåer och de bilder som du tycker är enkla kan vara svåra för en annan.

I stället för att skriva att någon bild inte passar in på sidan borde man ge lite konstruktiv kritik så att nästa bild passar in bättre.

henab skrev:
Det som jag upplever som allra mest irriterande med fotosidan är alla trådar folk startar för att klaga på andra medlemmar
Håller med om detta. Det har varit extremt många sådana den sista tiden.

Den här tråden är för övrigt en ren spegel av flera tidigare diskussioner som inte lett till något. En liknande pågår parallellt just nu, "Saker som inte hör hemma".

Debatter om vilka bilder som ska accepteras har vi många av. Behöver fotosidan fler? Går det verkligen inte att ta privat över mail med dom som ger kommentarerna istället?

Och, bildexemplen var förstås generaliseringar. Uppenbarligen finns det många bra kattbilder, det var mest en illustration för alla dåligt igenomtänkta och/eller bilder utan allmänintresse som läggs upp.

Detta visar ju bara att det är ett stort problem som bör lösas.

Är det någon som har lite ideer om hur detta ska lösas?

Jag tycker inte att man kommentera en bild som någon har tatt ska få finnas på sidan eller inte. Alla har olika intressen och personligen bryr jag mig inte om att kommentera de bilder som inte har något som intresserar mig.

mattias__o skrev:
Lätt. Ignorera kommentarer som du inte tycker har något fog. Kommentarer som är så osmakliga att de går över gränsen rapporteras in till administratörerna så fimpar de dem.

Något stort problem är det väl inte i mina ögon. Då tycker jag uppriktigt att det är ett större problem att många inte är tillräckligt självkritiska med vad de laddar upp (Obs! Inte riktat mot dig eller någon annan specifik person, bara en allmän reflektion).

mattias__o skrev:

#1 Våga ignorera kommentarer som du inte tycker är relevanta.
#2 Bättre kvalitét på bilderna som laddas upp. Om flera tycker att en bild är misslyckad så borde tumregeln vara att ta bort den.
#3 Sluta klaga i forumen på grund av punkt #1 eller #2. Ta det privat med de inblandade om det känns nödvändigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar