Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Selentonare - Hur giftig?

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hejsan

Jag köpte en selentonare för ett par dagar sedan i hopp om att få lite sting i mina svartvita kopior. På flaskan satt en hotfull lapp som beskrev hur giftig vätskan var (t.ex om man spiller det på skorna ska man slänga dom!!!). Eftersom jag har tänkt att blanska med det i köket tänkte jag att det är bäst jag fråger om det är någon som vet hur giftigt den egentligen är. Törs man överhuvudtaget handskas med den i lägenheten?

undrar
markus

Selentonaren är klart giftig och du bör inte jobba med den i köket eller där du hanterar livsmedel. Annars gäller normal försiktighet: inget spill och blask, doppa inte fingrarna i tonaren, använd pincetter av plast eller bambu (inte stål). Jag rekommenderar inte handskar, det ger en falsk säkerhet.

Tack så mycket Lars Erik!! Då kanske det är bäst att låta bli köket. Tyvärr finns det inte så mycket annat att välja på när man bor i en 1:a men nån annan plats ska jag nog lyckas hitta.

Varför inte stålpincetter?

Selentonaren kan du återanvända flera gånger, så du slipper blanda nytt varje gång. Det sparar både pengar och miljön. Jag brukar späda den 1+9.

Lars-Erik, i helgen så skulle jag selentona några bilder och nästan med ens dök en sepiabrun fläck upp på papperet med storlek av en tvåkrona. Resten av papperet tonades normalt. Som tur var så hade jag en till likadan bild, men när jag tonade den så dök en exakt likadan fläck upp, på precis samma ställe på bilden!

Det måste vara papperet det är fel på. (Emaks matta plastpapper)

Vad tror du som kemist kan vara orsaken? Ojämn blandning av emulsionen kan det ju inte vara då fläcken dyker upp på samma plats på bilderna.

En orsak till fläckar vid selentoning är att bilden är dåligt sköljd eller att fixet man använt är förbrukat.

Man kan använda selentonare för att testa sköljningen men jag rekommenderar inte metoden. Bättre att skölja enligt rekomendationer.

Det låter som du har pincettfläckar på papperet.

mipert skrev:
En orsak till fläckar vid selentoning är att bilden är dåligt sköljd eller att fixet man använt är förbrukat.

Ja, men inte i det här fallet. Fixet var färskt och bilderna väl sköljda. Fläckarna var på precis samma ställe, och det vore otroligt om det skulle bero på det ovan. :-/

Det låter som du har pincettfläckar på papperet.

Det har jag råkat ut för tidigare, men de här fläckarna är på ett ställe som inte vidrörts av pincetten. Jag funderade på om papperet var för gammalt, men då brukar man ju få en gråslöja och inte fläckar av den här typen vad jag vet.

Kändes irriterande att felen upptäcktes just efter att jag städat undan framkallaren m.m. och inte ides kopiera om igen. Jag ska kopiera om bilderna på Multicontrast 118 fiberpapper istället. Blir det problem då också så river jag mörkrummet! Nja... ;-)

Jag har ingen omedelbar förklaring. Det enda jag kan komma på är att det är någon form av tillverkningsfel. Efter beskiktningen med emulsion går papperet genom ett valsverk, där kan något ha hänt. Eftersom Emaks är ett kloridpapper reagerar det kraftigare på selentonaren, på ett bromidpapper hade du kanske inte sett något.

Plastpapper är ingen höjdare att tona tycker jag. Speciellt inte bilder med stora svarta ytor, de blir snarare mörkbruna om man använder selen.

Vad jag vet så fick man inte importera selentonaren i sverige för några år sedan, den ansågs vara för hälskoskadlig. Så klart att man måste ta det lite lungt. Det största problemet tycker jag är att den luktar så fruktansvärt illa. Surt, vasst och bedrövligt.

Jag blandar 1+15 (eller 1+3 om man vill ha bruna bilder).

steinick skrev:
Jag har ingen omedelbar förklaring. Det enda jag kan komma på är att det är någon form av tillverkningsfel. Efter beskiktningen med emulsion går papperet genom ett valsverk, där kan något ha hänt. Eftersom Emaks är ett kloridpapper reagerar det kraftigare på selentonaren, på ett bromidpapper hade du kanske inte sett något.

Hm. Tur att det bara handlade om ett tiopack med papper. Jag har en oöppnad förpackning, så jag ska testa den. Jag gillar annars Emaks matta papper som ju är så gott som reflexfri. Tyvärr tar inte Photax in det längre i plast.

Henric86 skrev:

Plastpapper är ingen höjdare att tona tycker jag. Speciellt inte bilder med stora svarta ytor, de blir snarare mörkbruna om man använder selen.

Vad jag vet så fick man inte importera selentonaren i sverige för några år sedan, den ansågs vara för hälskoskadlig. Så klart att man måste ta det lite lungt. Det största problemet tycker jag är att den luktar så fruktansvärt illa. Surt, vasst och bedrövligt.

Jag blandar 1+15 (eller 1+3 om man vill ha bruna bilder).

Olika papper reagerar olika i tonare. Agfas Multicontrast Premium ger t.ex. bara en lätt synbar förändring. Ett Fortepapper jag provade gav en äcklig ljus mjölkchokladaktig ton i selen.

Även i Tyskland var det stopp för selentonare ett tag, men nu finns den även där igen. Man KAN blanda tonaren själv, och jag har recept, men jag antar att man som privatperson inte får köpa selen pga giftigheten. Har även recept på fotokemi som innehåller Kaliumcyanid. Även där stöter vi på problem... I USA får man visst köpa cyaniden om man skriver på ett papper och lovar att använda det på lagligt vis. Påminner om deras vapenpolitik. ;-/

Hey, Lars-Erik, vad betyder 0.91 när det handlar om amoniak? Det finns med i vissa recept för tonare. Ser i VWR's katalog att det finns 0,90 och 0,88 också, men begriper inte vad som menas.

J. Patric skrev:
Hey, Lars-Erik, vad betyder 0.91 när det handlar om amoniak? Det finns med i vissa recept för tonare. Ser i VWR's katalog att det finns 0,90 och 0,88 också, men begriper inte vad som menas.

Det är säkert densiteten (eller specifika vikten som man sa förr). Ammoniak är ju en gas som är löst i vatten och densiteten avtar med koncentrationen. 0,91 motsvarar 24 viktsprocent, 0,90 motsvarar 26 och 0,88 ca 33 % ("koncentrerad").

steinick skrev:

Det är säkert densiteten (eller specifika vikten som man sa förr). Ammoniak är ju en gas som är löst i vatten och densiteten avtar med koncentrationen. 0,91 motsvarar 24 viktsprocent, 0,90 motsvarar 26 och 0,88 ca 33 % ("koncentrerad").

Tack för informationen! :) Den ammoniak för tekniskt bruk som säljs i färgaffärer torde väl då vara 0,91? Det står inget på flaskorna. Kan iofs ringa tillverkaren och höra efter, och nu vet jag ju vad det handlar om. Renheten är väl ok för fotobruk?

steinick skrev:
Den kan mycket väl vara 33 %. Renheten är OK för fotobruk.

Ah. I och för sig stod det inte någon speciell mängd ammoniak i receptet, bara att tillsatsen ger mer sepia-aktiga toner med bruntonaren och att det kan varieras. Ska kolla upp lite mer i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar