Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

selenium och RC-papper

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Vad händer med plastpapper om den skulle visa sig vara dåligt sköljd efter seleniumtoningen?

Jag använde Ilfords varma framkallare på Fortes Polywarmtone och toning i 3min. Det blir ju väldigt mycket våttid för ett plastpapper.

Mina tider är 2+1+1+3(framkallning) +3+3(toning). Då har jag snålat 2min på första sköljen och en minut på sköljen efter toningen, om man går efter tider på flaskorna.

Snyggt blev det, hoppas de klarar sig.

Det krävs betydligt längre blöttider för att det ska lossa/emulusionen ska skadas (och skulle den göra det antar jag att det märks direkt, inte mycket senare?)

Jag har kört längre tider ändå för toning av RC och sköljt för länge någon gång. Inga problem på 4 år gamla kopior iaf. En del hävdar att Rc räcker att skölja en enda minut, men jag brukar alltid köra dem 5 i sköljen (även efter toningar) för att vara helsäker på att inga kemirester sitter kvar och har som sagt aldrig haft problem.

Snåla inte på sköljningen, men överdriv inte extremt heller och var noga med temperaturen.

Rekommenderad sköljtid för Rc-papper är max 4 min i 20gr. Både efter fixering och efter toning. Mer tid ska inte behövas om fixet är helt färskt eller tvåbadsmetod (med färskt fix i andra badet) används. Används delvis förbrukat fix kan det vara svårt att skölja bort de mera svårlösliga föreningarna som då i regel också bildas mellan fixerämnet och silverjonerna. Då kan ngt längre sköljtider behövas (är fixet för gammalt hjälper det inte hur lång sköljtid man än har, de svårlösliga föreningarn är då omöjliga att skölja bort). Vid toning är det också viktigt att inga fixrester finns kvar.

Nils. Jag tror helt på att det räcker med 4 minuter, men blir lite nyfiken när du skriver att rekommenderad tid är max 4 min i 20°. Rekommenderad var och hur ofta?

I bladet till Fortes polywarmtone plus RC står t.ex "running water, 15-25°och min. 5 min. Har för mig att minimum 5 min är vad som även angavs på fotokemikas rc (och i många böcker också.)

Kodak rekommenderar max 4 min och jag litar på deras fakta som testats fram på ett förhoppningsvis vederhäftigt sätt.

Fem minuter sköljde jag i början. Jag vet inte om det var här på FS jag läste att RC ska ligga max 15min i vätskor. Sen börjar vätskan ta sig in under plasten.

Fick ganska rolig effekt på en av kopiorna, som om toningen bara tagit på högdagrarna eller den ljusare delen av bilden. Vanlig gråskala på en del av bilden och nästan rosa på en del. Inga fläckar från fix som jag sett.

Selen luktar inte så mycket som svavel/bruntonare. Mera åt ammoniakhållet och man känner doften främst om man har näsan nära. Selen i sig kan köpas i tablettform på apotek för invärtes bruk. Tror att framkallaren med hydrokinon är mera hälsovådligt då.

Graal skrev:
Selen luktar inte så mycket som svavel/bruntonare. Mera åt ammoniakhållet och man känner doften främst om man har näsan nära. Selen i sig kan köpas i tablettform på apotek för invärtes bruk. Tror att framkallaren med hydrokinon är mera hälsovådligt då.

Det var några år sedan jag tonade med Selen men det kan inte jämföras med de låga doser som kroppen behöver och som man kan köpa i hälsokostbutiken, iaf inte i den tonaren jag använde. Selen i höga doser kan ge bestående skador och man kan bli rejält sjuk.

Senast ändrad:
papi skrev:
Det var några år sedan jag tonade med Selen men det kan inte jämföras med de låga doser som kroppen behöver och som man kan köpa i hälsokostbutiken, iaf inte i den tonaren jag använde. Selen i höga doser kan ge bestående skador och man kan bli rejält sjuk.

Hur mycket tror du man får i sig vid användande i mörkrum i jämförelse med hur mycket man får i sig genom att äta tabletter?

Selen är rejält giftigt och bör hanteras därefter även som tonare. D.v.s med god luftkonditionering eller utomhus samt med handskar och vett att tvätta av sig noga om man får på sig.. Tabletter kan man bli dålig av också om de överdoseras. T.ex kan överdosering av selen leda till förlamning, leverskador mm.

(Men ännu farligare är nog sepia och bruntonare. De stinker även värre.)

Det är ammoniak som luktar i selentonaren från Kodak. Det är inte mer skadligt än när man exempelvis använder fönsterputs med ammoniak. Kan förstås vara irriterande för andningsvägarna, speciellt om man är känslig för ammoniak.

Enligt Kodak så är inte selentonaren farlig vid normal användning (halten selensulfit är kring 0,5% i arbetslösning (som förstås kan variera med spädning)), men de rekommenderar ändå att man använder pincetter och gärna handskar.

Brun/sepiatonare som luktar ruttna ägg ger ifrån sig svavelsulfidgas som kan slöja fotografiskt material, och bör inte användas i samma rum som man förvarar film, negativ, fotopapper och foton.

Det finns luktfri brun/sepiatonare som innehåller tiokarbamid, som kan användas i mörkrummet utan problem. Tiokarbamid misstänks vara cancerframkallande, men man använder ju pincetter/handskar.

Jag har använt selen-tonare sedan 20-25 år tillbaka och aldrig känt minsta besvär av det. Men det kanske kommer??? Dock späder jag ca 1+15 - 1+25 och häller aldrig upp tonare i skålen förrän alla bilderna är färdigsköljda och tonar då de som ska tonas, sedan häller jag tillbaka igen. Tiden man ev inandas gaser blir då minimal men visst kan man få lite skvätt på sig men jag brukar vara noga med att skölja/tvätta av då.

Nu är det inte så jobbigt för mig att göra det utomhus eftersom min ytterdörr går direkt ut på en loftgång. Jag luktade bara snabbt på flaskan och tänkte att den lukten klarar jag mig utan.

En fråga till: Ska man kompensera för toning när man belyser pappret? Såg att de kopior jag gjorde idag är lite, lite mörkare än vad jag hade velat ha.

Blandningen jag gjorde igår var 1+9 (600ml) och idag hällde jag i ytterligare 300ml vatten. Jag har inte räknat på spädningen men det blev väldigt fint på Fortes Polywarmtone och Ilfords WT-framkallare. Nästan som om pappret har fått kallare ton igen, men ändå annorlunda mot vanligt papper.

paco skrev:
En fråga till: Ska man kompensera för toning när man belyser pappret? Såg att de kopior jag gjorde idag är lite, lite mörkare än vad jag hade velat ha.

Jo det kan man göra, och rekommenderas av många. Några procents kortare belysningstid.

Med brun- och sepiatonare blir svärtan ljusare istället, så då kompenserar man genom att exponera papperet lite mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar