Annons

Selektiv redigering av film

Produkter
(logga in för att koppla)

equinoxus

Aktiv medlem
Börjat leka lite med videoredigering. Slängt ett öga på "Sony Vegas" och på "Adobe Premiere Pro". Verkar inte allt för svårt att lära sig att göra lite övergångar och effekter som appliceras på filmen. Dock funderar jag i banorna på mer selektiv bildbehandling.

Exempel: Jag har en vit tröja med en liten reklamlogga på bröstet. Denna vill jag ta bort! Det är en filmad intervju, så objektet rör sig en del, men i det stora är det samma scen.

Min nuvarande lösning är att spara allt som en "image sequence" och kör "spot healing" i photoshop för varje image. Därefter sätter jag ihop allt till en film. Finns det nåt enklare sätt?

* Automatisera i photoshop på nåt sätt?
* Nån funktion i nåt program?
* Begrepp för denna operation?
 
Professionellt hade detta lösts med Adobe After Effects. Finns en del verktyg för det där, men det hade dock vart en hel del jobb fortfarande beroende på komplexiteten i klippet.
Ett sätta att jobba är sk. Rotoscoping, vilket innebär att dölja objektet fram by frame. Motsvarande princip du gör med Photoshop.
 
Börjat leka lite med videoredigering. Slängt ett öga på "Sony Vegas" och på "Adobe Premiere Pro". Verkar inte allt för svårt att lära sig att göra lite övergångar och effekter som appliceras på filmen. Dock funderar jag i banorna på mer selektiv bildbehandling.

Exempel: Jag har en vit tröja med en liten reklamlogga på bröstet. Denna vill jag ta bort! Det är en filmad intervju, så objektet rör sig en del, men i det stora är det samma scen.

Min nuvarande lösning är att spara allt som en "image sequence" och kör "spot healing" i photoshop för varje image. Därefter sätter jag ihop allt till en film. Finns det nåt enklare sätt?

* Automatisera i photoshop på nåt sätt?
* Nån funktion i nåt program?
* Begrepp för denna operation?


Det finns ett mycket enklare sätt. Använd After Effects och Mocha. Tracka rörelsen av tshirten i Mocha, sen är det bara att lägga ett objekt, dvs en vit rektangel i After Effects. Kopiera rörelsen som du har trackat i mocha till ett "null objekt". Sen är det bara att "parenta" objektet till nullobjektet, och då anpassas den vita rektangeln automatiskt till tshirtens rörelse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.